آمار بازدید
بازدید امروز => 2
باردید دیروز => 0
بازدید هفته => 15
بازدید ماه => 135
بازدید سال => 1112
بازدید کل => 37598
کل مطالب => 238
کل نظرات => 232
بیشترین بازدید => 9979
تاریخ بیشترین بازدید : 1395/3/18
امکانات وب
تبلیغات
1- درحال کامل کردن نسخته انگلیسی وبلاگ
2- در حال آماده کردن امکان تبلیغ در وبلاگ
3- در حال آماده کردن صفحه ی اصلی
4- فعلآ همه صفحات اجتماعی وبلاگ بسته است (( در این زمینه منتظر اطلاع رسانی بیشتر باشید . ))
5- در حال کامل کردن یک نوشته ویژه برای تیر ماه

به نام خدا

به گواهی تاریخ، چنگیز نه تنها از آغاز قصد حمله به ایران و خوارزمشاهیان را نداشت، بلکه خواستار رفاقت و دوستی با ایران و فرمانروایان عراق بود. او در نامه‌ای دوستانه به سلطان محمد خوارزمشاه می‌نویسد: «تو سلطان آفتاب برآمدی (شرق) و من سلطان آفتاب فرود آمد (یعنی مغرب و غرب)» . می‌گویند: او در راستای همین دوستی، بازرگانان و سفیری تام‌الاختیار نزد خوارزمشاه فرستاد ولی غرور او یا تحریک مادرش آن‌ها را کشت و شوند(:دلیل) حمله‌ی مغول به ایران شد (ابن خلدون، ج 3، ص 168) . در این میان، عوامل پنهانی از جمله نامه‌های خلیفه «الناصر لدین الله » برای چنگیز و تشویق وی برای حمله به ایران (ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج 9، ص 330 و 361) و ... را نباید نادیده گرفت  .

تازش مغول به ایران، در نیمه نخست قرن هفتم قمری به رهبری «تموچین » ، مشهور به «چنگیزخان » ، با اتحاد قبایل صحرانشین صورت گرفت و سرانجام «هلاکو» توانست در سال 656ق بغداد، مرکز خلافت عباسیان را پس از قرنها تصرف کند .

برای خواندن ادامه نوشته ، به ادامه مطلب بروید .

نویسنده => سینا


ادامه مطلب

به نام خدا

دژ ایزدخواست متعلق به دوران ساسانیان را می‌توان یکی از برجسته‌ترین آثار آباده نام برد که با سبک معماری خود یکی از شگفت‌انگیزترین  نمونه های چشمگیر شهرسازی و مهندسی زمان گذشته است .
در آغاز دشت وسیع آباده در آخرین نقطه غربی به فاصله حدود 70 کیلومتر از آباده به سوی اصفهان  به شهر ایزدخواست می رسید . این شهر با قلعه تاریخی خود با  قدمت حدود ۲۰۰۰ سال همچنین  سد قوسی و کاروانسرا  می‌تواند چند روز برای تماشا  و گردشگری ، هر مسافری را متوقف کند .
با کمترین هزینه امنیت قلعه و ساکنان داخل آن تأمین می‌شده است چون از سه سو با پرتگاهی کمابیش بر حالت عمود نسبت به کف زمین با بلندی‌های گوناگون از۶ تا ۱۵متر ، حتی با کمک ادوات جنگی برای سربازان دشمن غیر قابل نفوذ بوده است .
تنها از یک سو به دژ دسترسی بوده که آن هم با کندن زمین حدود ۳۰ متر درازا و۴ متر پهنا با عمق ۴ متر به‌راستی نفوذ به درون دژ غیر ممکن بوده است .
در درون قلعه خانه‌ها حیاط نداشته‌اند و پشت بام طبقه اول ، حیاط طبقه دوم بوده است و همه در یک همزیستی قوی در قلعه سکونت داشته‌اند و با بهره‌گیری از اضافی چوب سقف‌ها برای خانه‌های پیرامون حصار قلعه ، بالکن ایجاد کرده‌اند . دیوارها در پایین به صورت سنگ چین هستند که مانع از پوسیدگی خشت ها می‌شده و در بالا از خشت خام استفاده شده است .
سردر دژ به علت نامعلومی تخریب شده و با همان مصالح بجای مانده از سردر قبلی مجددا به صورت فعلی بازسازی شده است و تنها در چوبی آن عوض شده است .

نویسنده => سینا

به نام خدا

مهاجم ایرانی روستوف بعد از سوون مین و عمر عبدالرحمان به عنوان بهترین بازیکن قاره کهن در سال ۲۰۱۶ انتخاب شد .

روزنامه sandals for goal posts اسامی برترین بازیکنان فوتبال آسیا را در سال 2016 اعلام کرد . بر اساس گزارش این روزنامه سرشناس، سوون مین بازیکن کره‌ای که در تاتنهام بازی می‌کند به عنوان بهترین بازیکن قاره آسیا انتخاب شد. بعد از او عمر عبدالرحمان اماراتی بهترین شد و سردار آزمون ستاره ایرانی روستوف روسیه هم در جایگاه سوم قرار گرفت و از نظر این روزنامه به عنوان سومین بازیکن برتر فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۶ انتخاب شد .

آزمون در سال ۲۰۱۶ بازی‌های درخشانی را برای روستوف به نمایش گذاشت و توانست در دیدار برابر اتلتیکو مادرید و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کند و همین باعث شد تا در این فهرست نام او وجود داشته باشد . سهم فوتبالیست‌های ایران در این لیست ۹ بازیکن بود که مهمترین آن سردار آزمون ، مهاجم ملی‌پوش کشورمان بود که در رده سوم قرار گرفت .

بازیکنان ایرانی که موفق شدند با عملکرد درخشانشان در فصل گذشته در لیست ۱۰۰ بازیکن برتر آسیا قرار بگیرند به تفکیک رتبه‌هایشان به شرح زیر است :

۱. سردار آزمون(۳)

۲. علیرضا جهانبخش(۲۲)

۳. مهدی طارمی(۳۲)

۴. سعید عزت اللهی(۳۸)

۵. محمد طیبی(۴۴)

۶. علیرضا بیرانوند(۵۶)

۷. رضا قوچان‌نژاد(۷۰)

۸. کریم انصاری فرد(۷۶)

۹. میلاد محمدی(۹۸)

نویسنده => سینا

به نام خدا

سومین همایش زبان‌ها و گویش‌های ایران، گذشته و حال، با هدف آشنایی با آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه‌ي زبان‌ها و متون ایرانی باستان، میانه و نو؛ همچنین بررسی گسترده زبان‌های ایرانی به عنوان یکی از عوامل پیوند میان ملت‌های منطقه و نیز ایجاد انگیزه در پژوهشگران جوان برای مطالعات ژرف در عرصه‌ي زبان شناسی ایرانی برگزار ٢٥ آبان‌ماه در مرکز دايرة‌المعارف بزرگ اسلامی آغاز به کار کرد.

این همایش با باشندگي(:حضور) حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی یونسی دستیار ویژه ريیس جمهور در امور اقوام، کاظم موسوی بجنوردی، فرنشين(:ريیس) دايرةالمعارف بزرگ اسلامی، دکتر فتح الله مجتبایی، دکتر علی اشرف صادقی، دکتر مجدالدین کیوانی، دکتر صادق سجادی، دکتر احمد پاکتچی، دکتر بدرالزمان قریب،دکتر ژاله آموزگار، دکتر ارفعی،  دکتر محمود جعفری دهقی  و استادان و دانشمندان زبان‌شناس و پژوهشگران و دوست‌داران زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در حال برگزاری است.

مشاور ریيس جمهور در امور اقوام نخستين سخنران این همایش بود و در باره‌ي اقوام گفت: زبان فارسی زبان یک گروه یا یک قوم ويژه نیست حتا مخصوص یک جغرافیای محدود خاص مانند منطقه‌ي فارس امروز نیست. زبان فارسی زبان همه‌ي ایرانیان و اقوام ایرانی است. زبان همه‌ي فلات ایران است زبان ایرانشهر است. زبان فارسی زبان تحمیل و تحقیر و تبعیض قومی بر قوم دیگر نیست. زبانی برای تبعیض یک منطقه بر منطقه‌ي دیگر نیست که گاهی اینگونه تبلیغ می‌شود. فارس، فرس، پارس،پرشیا، پرشین همه‌ي اینها به همه‌ي مردمان این سرزمین گفته می‌شده است. در گذشته عرب‌ها ایرانیان را فرس می‌دانستند اروپاییان پرشین یا پرشیا مي‌ناميدند و این یعنی ایرانی نه یک گروه خاصی که به این زبان سخن مي‌گويد. خلیج فارس هم یعنی خلیج ایرانیان. آن نامه‌ي معروف پیامبر اسلام خطاب به خسرو پرویز به عنوان شاه فارس یعنی شاه ایران. آن حدیث معروف "لو کان العلم (اوالدین) معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس"؛ معنایش این است که اگر علم ( در بعضی جاها دین آمده) در آسمان‌ها باشد مردمان فرس برای دریافت آن اقدام می‌کنند. این مضمون ایرانیان را مردمانی دانش‌پژوه و دین‌مدار و حقیقت‌جو که برای دریافت علم و دانش به هر سختی تن می‌دهند. در اینجا هم منظور ایرانیان است نه یک مردمان محدودی ازیک گوشه‌ي این سرزمین بزرگ. در یکی از پول‌های ملی این حدیث آورده شده بود و در بخش‌هايي از ایران عناصر نادان و ضد ایران مي‌كوشيدند این اسکناس دست همه نرسد.

برای خواندن ادامه نوشته ، به ادامه مطلب بروید .

نویسنده => سینا


ادامه مطلب

به نام خدا

نوشته ی زیر بیانیه ی انجمن موبدان درباره‌ی روز کورش بزرگ است . فکر کنم در روزگاری که بیشتر افراد دولتی با استفاده از ناآگاهی مردم و خرافات و دروغ به دنبال ضربه زدن به تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی هستند ، لازمه که برخی از ما از برخی از هموطنانمان چیز هایی یاد بگیریم . از این رو از شما میخواهم که به نوشته ی زیر توجه کنید ...

 

به خشنودی اهورامزدا

 

همکیشان ارجمند و گرامی

 

با توجه به این‌که اختصاص هفتم آبان‌ماه، به روز بزرگداشت کورش بزرگ، کهن‌ترین حاکم کشورها، که نخستین استوانه‌ي حقوق بشر در جهان به دستور او نوشته و در سرتاسر کشور پهناور ایران آن روز، به اجرا گذارده شد، انسانیت‌محوری و بزرگ‌منشی این رادمرد بزرگ، سبب سربلندی همه‌ی ما ایرانیان از هر دین و مذهب و فرقه و قوم و نژاد است. شوربختانه برخی از دشمنان این مرز و بوم کهن، برای پیشبرد اهداف نامقدس و تفرقه‌افکنانه‌ي خود از این مساله، سو استفاده می‌نمایند.                    

 

از این‌رو بر تک‌تک ما زرتشتیان که پیرو اندیشه و گفتار و کردار نیک هستیم و به آرمان اشوزرتشت که در گاتاها، یسنا 30 بند 9 آمده است «خواستاریم از زمره کسانی باشیم که مردم را به سوی راستی و نیکی، و جهان را به سوی آبادانی و پیشرفت رهنمون هستند.» سخت پای‌بند هستیم، بايسته است كه همچون نیاکان روش و منش كورش بزرگ را در پيش گيريم تا خدای ناکرده دشمنان قسم‌خورده‌ي این مرز و بوم نتوانند از نام اشوزرتشت و رفتار ما، برخلاف منافع ملی و انسانی‌مان سو استفاده نمایند.

 

                                                                                                                                                                                                   موبد دکتر اردشیرخورشیدیان

 

                                                                                                                                                                                                   رییس انجمن موبدان تهران

همچنین پیشاپیش روز 7 آبان ماه , سالروز فتح بابل به دست کوروش بزرگ (( بدون خونریزی )) را به همه ی مردم ایران و جهان شادباش میگویم .

 

نویسنده => سینا

به نام خدا

چندی پیش روابط عمومی شهرداری خرمشهر با همکاری چند سازمان و نهاد دولتی همایشی بر گزار کرد به نام «همایش نقد و بررسی فرقه‌های ضاله وهابیت، زرتشت، یمانی» که به شوند قرارگرفتن دین ایرانی زرتشت در کنار گروه یا فرقه‌های دیگر اسلامی مانند وهابیت و یمانی، با بازخورد و واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، رسانه‌های گروهی و ... روبه‌رو گشت.

آقایانی که تفاوت یک دین را با فرقه یا شعبه‌ای از دین دیگر را نمی‌دانند؟!! پس آشکار است که این همایش از نگاه دانش و منطق، ارزش علمی و اسناد تاریخی چه اندازه با درستی و راستی هم‌سنگ است !!

ناخرسندی نگارنده این است که گاه و بی‌گاه در سریال تلویزیونی یا فیلم یا همایش کسانی به نام کارشناس، استاد، دکتر و ... به نقد و واکاوی ادیان یا شخصیت‌های با کینه‌توزی، یک‌سو نگرانه، افسانه‌سرایی و دشمنی می‌پردازند که همه‌ی نشست و همایش را به چالش وا می‌دارند.

به درازای تاریخ سودجویانی بوده و هستند که با آسمان ریسمان کردن و مغالطه و سفسطه کردن، کوشش می‌کردند تا هم هنر خود را نشان دهند وهم به نان و نوایی برسند؛ مانند میرزا بنویسان و مداحان درباری.

پرسش دیگری که این‌جا می‌خواستم طرح کنم این است دینی که بر پایه‌ی راستی، نیکی، عدم خشونت، خردورزی و آزادی بنیاد گذاشته شده را چگونه به نام ضاله یعنی گمراهان معرفی می‌کنید؟!

اگر در فیلم 300 ما ایرانیان را آن‌گونه نشان می‌دهند، می‌گوییم هالیوودی است و سیاست ایران‌ستیزانه دارد. ولی درد آن‌جا آغاز می‌شود که شخصیت بزر گ و دهشمندی چون مانکجی هاتریا لیمجی، زرتشتی اهل هند را در دربار ناصرالدین‌شاه به عنوان فالگیر و کلاهبردار نشان می‌دهند. یا در فیلم چهار چنگولی نشان فروهر را ریشخند می‌کنند یا در برنامه‌ی تلویزیونی شوک نمادهای ایرانی و زرتشتی را با شیطان‌پرستی یکی می‌کنند.

اکنون در شهر خرمشهرِ قهرمان که نماد هشت سال دفاع مقدس است همایشی این چنینی راه‌اندازی می‌کنند، با چه هدفی؟! در شهری که مردمش از داشتن آب آشامیدنی پاک، هوای تمیز، بوستان و معابر زیبا، رفاه نسبی، ناکام و کم‌بهره هستند و درصد بالایی از جوانان با بیکاری و روزمرگی سردر گریبانند. مردمی که درصد بالایی از آنهایا زیر نظر کمیته امداد امام خمینی یا سازمان بهزیستی هستند یا از راه دست‌فروشیِ جزیی و شغل‌های کاذب به زندگی خود ادامه می‌دهند. اگر مسوولان این شهر به جای این گونه همایش‌ها، همایش و نشست‌هایی برگزار می‌کردند با عنوان« چگونه خرمشهری خرم و آباد داشته باشیم؟» یا «برای رفع بیکاری، جذب سرمایه‌گذار و کاهش بزه‌کاری چه باید کرد؟» به نظرنگارنده این گونه برای شهروندان بسیار بهتر می‌بود.

اگر تنها بخواهم کتاب‌شناسی و دیدگاه باختریان و بیگانگان درباره‌ی اشوزرتشت و اندیشه‌های سترگ وی را نام ببرم خود یک کتاب قطور و یک پایان‌نامه استوار می‌شود. تنها به چند جمله بسنده می‌کنم؛ سامویل لنگ در کتاب زرتشتیان مدرن می‌نویسد: «آموزش‌های زرتشت به گونه‌ای با دانش و فن‌آوری امروزی برابراست که باید برای جهان متمدن کنونی یکی از بهترین‌ها باشد. در آموزش‌های زرتشت، آهنگ از آفرینش و برآیند از زندگانی این است تا هرکسی در آبادانی جهان و شادمانی جهانیان کوشیده، خود را از راه اندیشه، گفتار و کردار شایان در بالا رفتن به جهان روحانی و رسیدن به قله رسایی و نیک‌بختی جاودانی نماید.»

«زولستر» پژوهشگر آلمانی می‌گوید: «در دین زرتشت برای نخستین بار بهشت و دوزخ عنوان شده و دیگر ادیان از زرتشت آموختند.» به گفته‌ی روژه گارودی، اندیشمند بزرگ فرانسوی «زرتشت نخستین پیکره‌ساز سترگی انسانی است»

در این‌باره سخن و نوشته‌ها بسیار است، ولی ای کاش کسانی که این‌گونه همایش‌ها را برگزار می‌کنند یک‌سونگر نباشند و کوشش کنند چند چشمه‌دان یا منبع موثق را هم بیاورند.

 

عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگو

نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند

حافظ

 

محمدعلی جمال‌زاده در خاطرات خود می‌نویسد: برای سخن‌رانی به دارالعلم گوتینگن آلمان رفته بودیم. روزی به همسر پروفسور هیلتس گفتم «شوهر شما هنوز جوان است چرا باید این همه علیل و ناتوان باشد؟» نگاهش را در نگاه من دوخت و گفت «تقصیر با زرتشت خودتان است!»

و مقصودش این بود که شوهرش از بس درباره‌ی زرتشت چیز خوانده و نوشته بود، علیل و ناتوان گردیده است»

زمان وزندگی پورداوود 352

به هر روی، ما به درازای تاریخ به گفته شاهرخ مسکوب «ستمکاره‌ی بر خویشتن» بودیم.

 

ایوب گبانچی

نویسنده وروزنامه نگار

 

نوسنده => سینا

به نام خدا

وارون ادعاها، گزارش علمی دانشگاه ماینس، اثبات‌گر دیرینگی حضور آریاییان در فلات است.
پیرو خبری که در تارنمای «رادیو زمانه» درباره‌ی واکاوی ژنتیک 10 هزارساله‌ی ایرانیان منتشر شد، یادآوری چند مورد بایسته است:
1- وارون تیتر زرد ژورنالیستی و غیر علمی خبر، این مساله که «ژنتیک ایرانیان امروزین با نمونه‌های نوسنگی 10 هزار سال پیش فلات، قرابت دارد»، پيوندي با «آریایی نبودن ایرانیان» ندارد. در حقیقت، این آزمایش دقیقا دیرینگی حضور آریاییان در فلات را نشان می دهد. اما در گزارش رادیو زمانه، نویسنده تلاش کرده تا صورت مساله‌ را به گونه‌ای دیگر نمایش دهد. تاکنون پیرو همه‌ی داده‌ها و کتاب‌هایی که خود «باورمندان به دیرآمدن آریایی‌ها به فلات»، آن‌ها را دلایل آریایی شدن بیشتر جمعیت‌های فلات از سه هزار سال پیش می‌دانستند، بودن آریاییان از هزاره‌ی یکم پیش از میلاد، یک راستی تاریخی و به دور از چالش بود. دربرابر، پارادایم حاکم نیز این بود که پیش از 3 هزار سال پیش، مردمان فلات، غیر آریایی و از نژادی بومی بوده‌اند و ربطی به آریایی‌های بعدها آمده، ندارند.
2- اکنون این گزارش تازه‌ی «دانشگا ماینس» نیز همانی را گفته است که پیش‌تر، بسیاری از آزمایش‌های پیشین چون آزمایش «Juhász et al, 2014. Regueiro et al, 2006. Balanovsky et al, 2015 Cavalli- Sforza et al, 1994. Grugni et al, 2012) و ... همچون مصاحبه‌ی «دکتر مازیار اشرفیان بناب» گفته بودند: «هم‌خوانی و هم‌سانی ژنتیکی ساکنان کشاورز و زمانه‌ی نوسنگی فلات ایران با ایرانیان پس از سه هزار سال اخیر».
یک خرد سالم و به دور از هیاهوی ژورنالیسی و سیاسی، از این مساله‌ی ساده چه نتیجه‌ای برداشت می‌کند؟
صورت پرسش مشخص است. پیرو اطلاعات نیرومند و اثبات شده‌ی در دست، فلات ایران «دستکم» از سه هزار سال پیش، دارای جمعیت‌های «آریایی» یا «ایرانی‌تبار» است. داده‌های زبان‌شناختی، ژنتیکی و مطالعات هاپلوگروه‌ها، کتیبه‌های نسخه‌ی ایلامی بیستون (اشاره به «اهورامزدا؛ خدای آریاییان» 2 بار)، هر سه نسخه‌ی کتیبه‌ی نقش‌رستم از داریوش یکم (آوردن گزاره‌ی «آریایی؛ از تبار آریایی»)، کتیبه‌ی (X Ph) از خشایارشا (مانند پیشین)، کتیبه‌های پارتی ارشیر بابکان و شاپور یکم (شاه یا شاهنشاه آریان= سرزمین آریایی‌ها)، نوشته‌های موجود در یشت‌هایی چون «فروردین‎یشت» (اشاره به عبارت «سرزمین‌های آریایی»)، همه به روشنی نشان داده که آریایی بودن هویت ایرانی، یک راستی تاریخی است و این موضوع از سوی بیشتر بزرگان ایران‌شناسی نیز به تایید رسیده است.
3- حال پژوهش تازه‌ی یادشده، چه چیزی را رو کرده و در خبر یادشده، چه چیزی مورد تحریف قرار گرفته است؟ گزارش به گونه‌ی ساده آورده که از نظر قرابت ژنتیکی، ایرانیان کنونی، همانند ساکنان 10 هزار سال پیش فلات‌اند. این اتفاقا یعنی جمعیتی به نام «بومیان غیر آریایی» یک دروغ و افسانه بوده، نه این که «جمعیت‌های آریایی» با این همه مدارک دست‌کم سه هزار ساله دروغ باشند! به دیگر سخن، این تیتر زرد، به یکباره همان داده‌های بارها تکرار شده برای اثبات دیر آمدن آریایی‌ها را نیز نادیده گرفته و بر روی هم، وجود همه‌ی آن سندهای باستان شناختی، زبان شناختی و ژنتیکی را منکر شده است!!
4- پیش‌تر هم بارها گفته شده است که تاکنون، در بررسی های ژنتیکی، هیچ شاخص ژنتیکی از آن چه بومیان «پیش و پیشا آریایی» فلات نامیده می‌شد، به دست نیامده بود. بلکه پیرو انتظار، این داده‌های ژنتیکی «هندواروپایی» بوده‌اند که همواره در بررسی‌ها و جداول مطالعات گزارش می‌شدند. اکنون نیز نتایج مطالعات دانشگاه ماینس، مساله را روشن‌تر کرده است، ساکنان کشور ایران کنونی و همسایگان آنان در خاور فلات که زمانی درون یک مرز بوده‌اند، از پیشینه‌ای دست‌کم 10 هزار ساله برخوردارند. به عبارت دیگر، همان ‌گونه که «باورمندان حضور کهن و بومی آریاییان در فلات» سال‌ها است گفته‌اند، هیچ مهاجرت بزرگ دیرهنگامی رخ نداده، بلکه نیاکان مردمان مناطق یادشده که آریایی و هندواروپایی بودنشان از سه هزار سال پیش اثبات شده است، بسیار کهن‌تر از این زمان فرضی در فلات بوده که همان بومیان فلات به‌شمار می‌آیند.
در پایان، این‌که در این بررسی‌ها، زرتشتیان (یک جمعیت ایرانی که پیرو پاسداری از آیینشان، با دیگر جمعیت‌های ایرانی کمترین آمیختگی و پیوند را داشته‌اند) نیز نزدیک‌ترین شباهت را با نمونه‌های نوسنگی نشان‌ داده‌اند، خود آشکارا پوچ‌کننده و خط بطلانی بر تفسیرهای دروغین و تلاش برای مصادر‌ه‌ی هدف‌مند سیاسی از چنین پژوهش‌های علمی است.

نویسنده => سینا

به نام خدا

خبرنگار امرداد ـ سیاوش نمیرانیان :

همایشی که به تازگی با همکاری روابط عمومی شهرداری خرمشهر و برخی نهادهای غیردولتی دیگر برگزار شده است ، دین زرتشتی را در رده‌ی فرقه‌های ضاله (گمراه) جای داده است .
این نشست با نام بررسی « فرقه‌های ضاله » در خرمشهر برگزار شده است و دین زرتشتی در کنار فرقه‌های « وهابیت » و « یمانی » در زمره‌ی فرقه‌های ضاله یا گمراه جای داده شده است .
آن‌گونه که در بنر این همایش دیده می‌شود روابط عمومی شهرداری خرمشهر به همراه بسیج دانش‌آموزی ، فرمانداری خرمشهر و سپاه پاسداران برگزارکنندگان این برنامه بوده‌اند .
گفتنی است دین زرتشت پیش از همه‌ی ادیان آسمانی پیروانش را به پرستش خدای یکتا دعوت کرده و در قرآن مجید از پیروان این دین به عنوان اهل کتاب یاد شده است .

نکاتی از زبان سینا

با سلام 4 تا نکته میخوام بگم :

1- زرتشت تنها مال پیروان دینش نیست . پشت اسم زرتشت چندین هزار سال تاریخ و افتخار ایران خوابیده پس مال همه ی ایرانی هاست و همچنین دین زرتشتی شاید اکنون دین من و خیلیای دیگه نباشه ولی قطعآ دین نیاکان ما ها بوده پس اهانت به این دین و این پیامبر نه تنها اهانت به من و امثال من ، بلکه اهانت به کل کشور , کل آریایی ها و حتی کل انسان هاست و همه باید نسبت به این کار عجیب و شرمآور اعتراض کنیم .

2-در قرآن در آیه 17 سورهی حج میخوانیم :

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَىٰ وَالْمَجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَیءٍ شَهِيدٌ

به‌راستي كساني كه ايمان آوردند و كساني كه یهودی شدند و صابئان و مسیحیان و مجوسان (( زرتشتيان )) و كساني كه شرك ورزيدند ، بي‌گمان خدا روز قيامت ميانشان را جدا خواهد كرد، زيرا خدا همواره بر هر چيزي بس گواه است.

با توجه به آیه بالا و صد البته به استناد تفاسیر معتبر قرآن , میبینیم که زرتشتیان هم در کنار مسلمانان , یهودیان و ... در گروه ایمان آورندگان قرار دارند و در روز قیامت هم در گروه کافران و گمراهان قرار نخواهند گرفت .

3- همچنین در قرآن در سوره عنکبوت آیه 46 میخوانیم :

و لا تجادلوا اهل الکتاب الا بالتی هی احسن

از مجادله با اهل کتاب (( که شامل یهود و نصارا و مجوس (( زرتشتیان )) و صابئین )) بپرهیز و می‌فرماید با این طوایف چند گانه مجادله نکن مگر به طریقی که بهترین مجادله بوده باشد.

با توجه به این آیه و معنای آن و به استناد تفسیر المیزان , خیلی راحت میشه فهمید که در قرآن مجادله با اهل کتاب منع شده . با این حال هم گفته مگر به روشی که بهترین مجادله باشد . بهترین مجادله هم یعنی مجادله با حضور نمایندگان دو طرف و کاملآ عادلانه و در عین حال با کمال احترام نسبت هر دو طرف . پس کاملآ روشنه که این همایش نه تنها از چارچوب قانون کشور بلکه از چارچوب اسلام حتی آزادی بیان و انسانیت هم بیرون بوده و به شدت غیر اخلاقی و ناعادلانه است . پس باید جلوی این چنین همایش های مسخره ای گرفته بشه ...

4- در مورد سخنران هم باید بگم که اگه این یارو خودش رو مسلمون میدونه پس باید طبق بند 2 و 3 متن بالا به دین زرتشتی و حضرت زرتشت احترام بذاره و آن رو جز ادیان الهی دسته بندی کنه . اما چون این کار رو نکرده , خیلی راحت میشه نتیجه گرفت که حتی یه بار هم قرآن رو نخونده !!!
اما اگه دو بند بالا رو قبول نداره پس یعنی آیات قرآن رو قبول نداره و این هم یعنی طرف کافر شده و از تکذیب کنندگانه و در قرآن هم برای کسانی که آیات الهی رو تکذیب میکنن سرنوشت بدی در نظر گرفته شده است . (( البته فکر کنم در همه کتاب های الهی سرنوشت بدی برای تکذیب کنندگان در نظر گرفته شده است .))

با سپاس فراوان
سینا

نویسنده => سینا

به نام خدا

گروه تروریستی داعش یک مامور پلیس فرانسه را در خانه‌اش به قتل رساند.

به گزارش سایت نود ، رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ از ابتدای هفته گذشته در فرانسه آغاز شده است. دور اول مرحله گروهی این رقابت‌ها امشب به پایان می‌رسد. دولت فرانسه که سال گذشته درگیر بزرگترین حمله تروریستی در تاریخ این کشور بود، برای این رقابت‌ها، تمهیدات زیادی درنظر گرفته. حدود ۶۰ هزار مامور آموزش دیده مسئولیت برقراری امنیت در این رقابت‌ها را برعهده دارند.

تمام این تمهیدات هم نتوانسته سایه وحشت را از روی سر این رقابت‌ها بردارد. گروه تروریستی داعش قبل از این رقابت‌ها اعلام کرد اروپا باید منتظر حملات بیشتری در ماه مبارک رمضان باشد.

اولین حمله این گروه تروریستی در فرانسه اتفاق افتاد. خبرگزاری فرانس ۲۴ گزارش داده یک مامور پلیس و خانواده‌اش در منطقه "مگناویل" در ۴۵ کیلومتری شمال غربی پاریس به قتل رسیده‌اند. براساس این گزارش، این خانواده در خانه‌شان با ضربات متعدد چاقو کشته شده‌اند. 

یک منبع فرانسوی به خبرگزاری CNN گفته دو مرد که با یک چاقوی قصابی این جنایت هولناک را انجام داده‌اند، تصاویر انجام این جنایت را به صورت زنده در فیسبوک پخش کرده‌اند. CNN همچنین گزارش داده گروه تروریستی داعش رسما انجام این حمله را به عهده گرفته است.

وزیر کشور فرانسه این اتفاق را یک حمله ترویستی اعلام کرد. پلیس پاریس هنوز موفق به شناسایی عاملان این جنایت نشده است.

نویسنده => سینا

به نام خدا

این نوشته را به طور مستقیم از تارنمای (( سایت )) هفته نامه امرداد به نشانی www.amordadnews.com برداشتم و اینجا مینویسم . لینک اصلی نوشته www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=16579 است . وقتی آن را خواندم قلبم شکست . خواهشمندم آن را تا ته بخوانید و تا میتوانید آن را در انواع رسانه های اجتماعی پخش کنید .

خیانتی دیگر از دولت به مردم

خبرنگار امرداد-بهروز نمیرانیان :

عکس‌ها و نوشته‌ی زیر فرستاده شده از سوی مسعود پنجه‌دخت یکی از خوانندگان امرداد است که از راه ایمیل برای ما فرستاده شده است. بی هیچ سخنی نگاه خوانندگان ارجمند امرداد را به نوشته و عکسها فرا می‌خوانیم:
ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺳﻪ ﻣﺎﻩ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺳﺮ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ‌ﺭﻓﺘﻢ ﮐﻪ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﺗﺎﺑﻠﻮﯾﯽ ﺩﯾﺪﻡ ﮐﻪ ﺍﯾﺴﺘﮕﺎﻩ ﺗﺎﮐﺴﯿﺮﺍﻧﯽ ﺑﻮﺩ. ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺗﺎﺑﻠﻮ ﻧﺎﻡ ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎﺭﺱ ﺟﻌﻞ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ﻧﻘﺸﻪ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﻡ ﻭ ﮔﻤﺎﻥ ﮐﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﻣﻨﻄﻘﻪ ۱۰ﭘﺎﺳﺨﮕﻮ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﺑﺎ ﭘﺮﺳﺶ ﻭ ﺟﻮ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﺑﺨﺶ ﺣﻤﻞ ﻭﻧﻘﻞ ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﺮﺱ ﻭ ﺟﻮﯾﯽ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﻭ ﺷﮑﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﺎﮐﺴﯿﺮﺍﻧﯽ ﺯﯾﺮ ﺷﺎﺧﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ۹ﺍﺳﺖ .
ﻓﺮدﺍﯼ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ۹ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﮐﻪ متن ﺗﺎﺑﻠﻮ را درست می‌کنند ﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻔﺘﻢ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﯼ ﮐﺮﺩﻧﺪ .
ﺍﺯ ﺳﻪ ﻣﺎﻩ ﻭ ﻧﯿﻢ ﭘﯿﺶ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﻣﻨﻄﻘﻪ ۹ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﻫﺮ ﺑﺎﺭ ﻣﻨﻮ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﻨﺪ ﺑﺎ ﭼﺸﻤﺎﻧﯽ ﺩﺭﺷﺖ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻣﯽ ﭘﺮﺳﻨﺪ ﻣﮕﻪ ﻋﻮﺽ ﻧﺸﺪﻩ ؟
ﻭﺍﭘﺴﯿﻦ ﺑﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺭﻓﺘﻢ ﮐﺎﺭﻣﻨﺪ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﮐﻪ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﮔﻤﺎﺷﺘﻪﺷﺪﻩ  ﺑﻮﺩ ﮔﻔﺖ ﺷﻤﺎ  ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺪﺍﻧﯿﺪ؟
ﺑﺎﺭﯼ ﮐﺎﺭﻣﻨﺪﻫﺎ ﻫﻢ ﺟﺎﺑﻪ ﺟﺎ ﺷﺪﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﻣﺎﻫﻪ ﻭﻟﯽ ﻫﻨﻮﺯ ﺧﺒﺮﯼ ﺍﺯ ﺗﺎﺑﻠﻮ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﯿﺴﺖ .
 
 
نام این خیابان خلیج فارس است 
 
 
 این تابلو در بخش تاکسیرانی منطقه 9 شهرداری تهران است
 
عکس ها از مسعود پنجه دخت
خواهشمندم تا میتوانید این مطلب را به اشتراک بگذارید تا زمانی که یا جلوی اینگونه کارها گرفته شود و یا باعث نجات مملکت شود از دست بعضی ها ...
##############
نویسنده => سینا

به نام خدا

چند وقتی است که با عربستان حسابی کل افتاده ایم . از طرفی مدام به ما بی احترامی میکنند و از طرفی هم گویا مسئولان حکومتی عاشق بی احترامی به ایرانیان و خفت ایرانیان اند . از این رو عاجزانه از شما مردم فهیم ایران میخواهم که پول لازم برای سفر به حج را به جای ریختن در جیب مسئولان بی لیاقت و بی فکر و همچنین دشمن تاریخی مان ، عربستان ، خرج کودکان گرسنه و یتیم اقسا نقاط ایران زمین بکنیم . چراکه عربستان با کشتن چند صد و شاید حتی چند هزار ایرانی در مراسم های حج در چند سال اخیر ، نه تنها پوزش نخواسته بلکه حتی دیه و غرامت هم نداده . و این در حالی است که حکومت ایران با نهایت خواری برای فرستادن حجاج به عربستان تلاش میکند .

لعنت بر خائنین .

حتی امام علی (( ع )) هم به جای اینکه مدام به حج برود ، به کودکان و یتیمان کوفه کمک میکرد . کمی از مولایمان یاد بگیریم .

شاید تصاویر بالا و شعر زیر بتوانند همه حرف من را بزنند .

دل خوش از آنيم که حج ميرويم *** غافل از آنيم که کج ميرويم

کعبه به ديدار خدا ميرويم *** او که همينجاست کجا ميرويم

حج بخدا جز به دل پاک نيست *** شستن غم از دل غمناک نيست

دين که به تسبيح و سر و ريش نيست *** هرکه علي گفت که درويش نيست

صبح به صبح در پي مکر و فريب *** شب همه شب گريه و امن يجيب

نویسنده => سینا

به نام خدا

حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه‌ی ریاست‌جمهوری در امور اقلیت‌های قومی و مذهبی، در پیامی زادروز اشوزرتشت (ششم فروردین‌ماه) را شادباش گفت. متن این پیام در زیر آمده است:
ششم فروردین روز تولد اشوزرتشت، پیامبر بزرگ زرتشتیان را به همه ایرانیان عزیز زرتشتی و زرتشتیان جهان، تبریک و شاد‌باش می‌گویم.
اشوزرتشت از نخستین پیام‌آوران یکتاپرستی در جهان بود. این پیامبر ایرانی در سرزمینی ظهور کرد که مردمانش همواره یکتاپرست بودند. او مردمان ایران را به پرستش خدای دانای بزرگِ هستی‌بخش، دعوت کرد. راستی، درست‌کاری، صلح‌طلبی و همبستگی از آموزه‌های اساسی این کیش بود. بدین جهت ایرانیان زرتشتی در طول تاریخ، از جشن های ایرانی همچون سده، مهرگان و نوروز به عنوان نماد انسجام‌بخش اقوام ایرانی، حراست کردند. زرتشتیان با الهام از فرامین کتاب مقدس خود، اوستا، همواره میراث‌دار بخش مهمی از فرهنگ ایران زمین بوده‌اند.
امروز، ایرانیان زرتشتی در کنار هموطنان مسلمان خود، در سرزمین مادری‌شان ایران، با آرامش و مودت در توسعه، پیشرفت و شکوفایی این سرزمین، مشارکت دارند.
از خداوند بزرگ، برای همه زرتشتیان عزیز، آرزوی شادمانی و بهروزی توام با موفقیت دارم.

علی یونسی                             
دستیار ویژه رئیس جمهور                         
در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی

نویسنده => سینا

به نام خدا

گل‌نبشته‌ي قانون‌هاي اور‌نم‌مو (( راست )) --- نوشته‌اي از ونديداد به روزگار تازه (( چپ ))

گفته می‌شود که نوشته‌های « اورنم‌مو » ( Ur nammu )‏ ، (٢١٠٠ پیش از میلاد )  که در پیوند با مسایل حقوقی و پادافره‌ای(( کیفری ))‌ روزگار سومری « اور سوم » هستند ،‌ کهن‌ترین قوانین در دست بشری‌اند . گرچه برخی خرده‌قانون‌ها چون قانون « اوروکَگینَ » (( Urukagina )) نیز کهن‌تر از مورد پیشین هستند ، اما مورد اورنم‌مو ، درباره‌ی مجازات گناهان انسان‌ها نوشته شده است . می‌گویند همين قانون بوده که به روزگار حمورابی گردآوری و به روز شد و به نام حمورابی ،‌ فرمان‌روای بابل در سده‌ی هجدهم پیش از میلاد ، نام‌وَر (( مشهور )) شد .
هرچند این همه‌ی داستان نیست . به دیگر سخن ، این‌گونه ادعا ،‌ یک‌سویه و سراسر (( کاملا )) پی‌ورزانه ((متعصبانه )) است . در فرهنگ ایرانی ،‌ آن‌هم به شیوه‌ی نوشتاری ،‌ کهن‌دات‌های (( قوانین کهن )) آریایی در چند فرگرد (( بخش )) از این نسک (( کتاب ))‌ ایرانیان در دست است . درون‌مایه‌های این فرگردها ، پیرامون تشویق به انجام کارهای نیک از دید آمیزه‌ای از مکتب‌های زرتشتی و زروانی ، چون کشت‌ورزی کردن و آب‌یاری نمودن زمین‌ها و گندم کاشتن بوده و از آن سو،‌ پادافره‌هایی درباره‌ی سرپیچی‌ها است. حتا در میان این نوشته‌ها ،‌ اشاره‌های جالبی به « اندازه‌ی مزد یک پزشک » و یا « پادافره آزار رساندن به جانوران سودمند » را داریم که نخستین موارد حقوق پزشکی و درمانی و نیز حقوق جانوران هستند .
زمان نگارش فرگردهای گوناگون وندیداد به‌درستی روشن نیست ،‌ اما می‌دانیم که به‌شوند اشاره به برخی آیین‌های کهن آریاییان ،‌ بسیار کهن‌تر از روزگار هخامنشی بوده و می‌تواند پیش از قانون یادشده‌ی سومری نیز جای گیرد . دراين‌باره ، باستان‌شناس امريكايي « مري ست‌گاست » براين باور است كه اين داده‌ها از روزگار نوسنگي و مس‌سنگي و گسترش كشاورزي به‌دست ما رسيده است .

نویسنده => سینا

[ سه شنبه 20 بهمن 1394برچسب:, ] [ 19:44 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

سارویه یا کهن دژ یا تپه اشرف نام بنایی بسیار کهن (( بنا بر نقل هایی قدمت آن به دوره پیشدادیان برمیگردد )) در اصفهان است که در کنار پل شهرستان و در کناره شمالی زاینده رود قرار دارد . این بنا کتابخانه بزرگی بوده‌است که در آن کتاب‌های فراوانی نگهداری می‌شده‌است . سارویه در حمله اعراب به ایران ویران گردید و اکنون تنها بقایای آن به صورت تپه‌ای باقی‌مانده‌است که بنام (( تپه اشرف )) معروف است و متاسفانه امروزه تبدیل به پیست موتور سواری گشته است .ابن رسته در قرن سوم هجری در مورد سارویه چنین می‌نویسد:

در شهر جی بنای کهنه‌ای به شکل قلعه وجود داشته‌است موسوم به ساروق یا سارویه. چون این بنا بسیار کهنه‌است نمی‌توان بانی آن را معلوم کرد و گویند قبل از طوفان نوح ساخت شده‌است.

برای خواندن ادامه مطلب و دیدن تصاویر بیشتر , به ادامه مطلب بروید .

نویسنده => سینا


ادامه مطلب
[ سه شنبه 6 بهمن 1394برچسب:سارویه,کهن دژ,تهمورس,تهمورث,طهمورث,تپه اشرف,گی,جی,سپاهان,اصفهان,کتابخانه,, ] [ 19:41 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

 

نشان دانشگاه تهران را از طرح یکی از سفالینه‌های نقش برجسته‌ی تیسفون اقتباس کرده‌اند که می‌گویند اصل کاشی با نزدیک به ١٥٠٠ سال دیرینگی (:قدمت) ، در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود ، لوحی که ظاهرا نمونه‌ای دیگر از آن به موزه پرگامون برلین سپرده شده است .
در بخش ایران باستان موزه‌ی پرگامون در پایتخت آلمان که یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین موزه‌های جهان به شمار می‌آید ، الواح و آثاری از ایران به نمایش گذاشته شده است که شاید لوح سفالین ساسانی کوچکترین آن‌ها باشد . این موزه که سالانه بیش از یک میلیون نفر بازدیدکننده دارد ، رده‌ی پنجم موزه‌های باارزش اروپا را به خود ویژه کرده است .
لوح نقش برجسته ساسانی که در این موزه به نمایش گذاشته شده است ، در دوره‌ی خود نشانی خانوادگی به‌شمارمی‌رفت . که تصویر آن در مُهرهای ساسانی نیز به چشم می‌خورد . این اثر مربع‌شکل که ابعاد آن 39.5 سانتی‌متر است ، از تیسفون (( شهری که در دوره اشکانیان و ساسانیان ، پایتخت و مرکز مهم سیاسی و اقتصادی ایران باستان بوده و اکنون در حوزه‌ی عراق قرار گرفته )) به دست آمده و در پایان سده‌ی ششم میلادی یا آغاز سده‌ی هفتم میلادی ساخته شده است .
در پلاکی که از تیسفون بدست آمده و دکتر محسن مقدم ، استاد درگذشته‌ي(:فقيد) دانشکده‌ی هنرهای زیبا ، آن را برای نشان دانشگاه تهران پیشنهاد و مرتضا ممیز طراحی کرد ، واژه‌ای به خط پهلوی در میان دو بال قرار گرفته که به گونه‌ی «افزوت» (امرود) به معنای فراوانی و افزونی و نیز به گونه‌ی «ایلان» (ایران) و نیز به‌گونه‌ی «او» برای واژه اورمزد به معنای اهورامزدا و یا صرفا اسم هرمزه و هرمز خوانده شده است .
در نشان طراحی شده برای دانشگاه تهران نیز نام این دانشگاه به جای آن واژه‌ی پهلوی ، با نگارشی شبیه این خط، بین دو بالِ نقش برجسته نشسته است .
پلاک کشف شده از تیسفون ، نمونه‌ای از لوحی است که با تزیینات مشابه در کاخ ساسانی دامغان یافت شده است . در الواح و مُهرهای ساسانی ، بال‌هایی که می‌تواند متعلق به عقاب باشد بخشی از تزیین نشان‌ها و مُهرهای آن دوره به حساب می‌آید . این بال‌ها در پایان دوره ساسانی روی تاج‌ها نیز حک می‌شد . در شاهنامه فردوسی نیز این تاج‌ها با عنوان «تاج‌های دوپر» یاد شده است .

ارسالی توسط => سینا

به نام خدا

               
         نوار و نشان هفت پیکر

 فرح پهلوی در حالیکه نوار و

نشان هفت پیکر را بر تن دارد

 

نشان هفت‌پیکر ، یکی از نشان‌های بانوان است که به فرح پهلوی ، شهبانوی پیشین ایران تعلق دارد .

نشان هفت‌پیکر در سال ۱۹۵۷ میلادی تأسیس و جایگزین نشان آفتاب که نشان بانوان قاجاری بود شد . این نشان به افتخار ملکه ثریا ایجاد شد . در واقع نام این نشان به نام ثریا اسفندیاری ، همسر دوم محمدرضا شاه اشاره دارد زیرا ثریا نام دیگری برای خوشه پروین یا هفت‌پیکر است .

پس از ثریا ، فرح پهلوی ، در رده‌بندی دریافت این نشان ، درجهٔ یکم یعنی درجهٔ والاجایگاهی را دارا است . ملکه بئاتریکس ملکه هلند در این رده در جایگاه دوم قرار دارد . بئاتریکس این نشان را در دیدار رسمی شاه ایران از هلند در سال ۱۹۶۶ از محمدرضا شاه دریافت کرد .

بر روی لعاب آبی پررنگ این نشان نماد خوشه پروین نقش شده و در بالای آن تاج شاهنشاهی پهلوی نمایان است . نوار زیر نشان به رنگ آبی آسمانی است . بعدها در آستانه مراسم تاج‌گذاری شاه و بنا بر قوانین دربار ایران ، نشان آریامهر به افتخار فرح پهلوی ایجاد شد و وی نخستین دریافت کننده این نشان بود . این نشان جایگزین نشان هفت‌پیکر شد .

فرح پهلوی در سال ۲۰۰۶ در پاریس یکی از نشان‌های الماس نشان مربوط به این نشان هفت‌پیکر را برای منظورهای نیکوکاری به مزایده گذاشت .

در سال ۱۹۷۶ نشانی در فرانسه به همین نام ایجاد شد .

ارسالی توسط => سینا

به نام خدا

شهر سوخته نام شهری باستانی است در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و پيرامون راه زابل به زاهدان. این شهر ۳۲۰۰ سال پیش از میلاد پایه‌گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره در سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ پیش از میلاد در آن سکونت داشته‌اند.
این شهر پیشرفته‌ترین شهر جهان باستان بوده‌؛ بسیار پیشرفته‌تر از شهر «کرت» که سینوهه در کتاب خود از آن یاد کرده است. به باور باستان‌شناسان این شهر را باید كهن‌ترین شهر جهان دانست چرا‌که کمتر شهری پیش از شهرسوخته، به راستی اصول شهرنشینی داشته‌اند.
  

پیشینه‌ی کاوش‌ها

«کلنل بیت»، یکی از نظامیان بریتانیا از نخستین کسانی است که در روزگار قاجار و پس از بازدید از سیستان به این گستره اشاره کرده و نخستین کسی است که در ويرداشت‌هايش(:خاطراتش)، این گستره را شهر سوخته نامیده و آثار برجاي‌مانده از آتش‌سوزی را دیده است. پس از او «سر اورل اشتین» با بازدید از شهر سوخته در سال‌های نخستین سده‌ي بیستم، آگاهی‌های سودمندی درباره‌ي این گستره بیان کرده است. پس از او، شهر سوخته به‌دست باستان‌شناسان ایتالیایی به سرپرستی «مارتیسو توزی» از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷خورشیدی بررسی و کاوش شد.

برای خواندن ادامه مطلب به ادامه مطلب بروید .

ارسالی توسط => سینا


ادامه مطلب

به نام خدا

امروزه « فروهر » يا « فره‌وشی » ذره‌ای از ذات پروردگار دانسته می‌شود که برای راهنمایی روان از جهان مینو به هر انسانی امانت داده شده است و در درازنای زندگی مانند چراغی، راه روان را روشن می‌کند اما در این دوران نشانی که شاهان هخامنشی در مُهرهای رسمی و بناهای تخت‌جمشید به‌کار برده‌اند که نماد فروهر شناخته می‌شود ، به‌ عنوان نشانِ زرتشتیان پذیرفته شده است .
فروهر یک نماد باوری زرتشتیان است . در باور بهدینان همه‌ی موجودات ذره‌ای از انوار بی‌پایان اهورامزدا برخوردار هستند و به انسان به میزان بسیار شایسته‌تری از این نیروی اهورایی که فروهر نامیده می‌شود بخشیده شده است . فروهر به معنی‌ ( فره = پیش‌برنده ) است که به روان انسان نیروی شگفت‌انگیز شناخت قانون‌های اشا و نوآوری و پدیدآوردن و یاری رساندن به اهورامزدا در دگرگونی و تکامل بخشیدن به جهان را می‌بخشد .

ارسالی توسط => سینا

[ یک شنبه 4 مرداد 1394برچسب:اهورامزدا,فروهر,فره‌وشی,هخامنشیان,زرتشتیان,روح,روان,جهان مینو,, ] [ 21:37 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

اگر تن به تن سر به کشتن دهیم /// از آن به که کشور به دشمن دهیم

ارسالی توسط => سینا

به نام خدا

برای نخستین بار در شهر سوخته یک چشم مصنوعی پیدا شد. مطالعات اولیه نشان داده‌اند که چشم چپ زن تنومند مدفون در قبر شماره ۶۷۰۵ مصنوعی بوده‌است. همین مطالعات نشان می‌دهند که زیر طاق ابروی زن مذکو آثار آبسه دیده می‌شود. به علت طول زمان زیادی که بخش زیرین این چشم مصنوعی با پلک چشم در تماس بوده‌است آثار ارگانیکی پلک چشم نیز در روی آن مشهود است. جنس و ماده‌ای که چشم مذکور با آن ساخته شده‌است هنوز به دقت روشن نشده و تشخیص آن به آزمایشهای بعدی موکول شده‌است اما به نظر می‌رسد که چشم مزبور از جنس قیر طبیعی که با نوعی چربی جانوری مخلوط شده‌است ساخته شده‌است. در روی این چشم مصنوعی ریزترین مویرگهای داخل کره چشم توسط مفتول‌های طلایی به قطر کمتر از نیم میلی‌متر طراحی شده‌اند مردمک چشم در وسط طراحی شده و جز از آن تعدادی خطوط موازی که تقریباً یک لوزی را تشکیل می‌دهند در پیرامون مردمک دیده می‌شود از دو سوراخ جانبی واقع در دو سوی این چشم مصنوعی جهت نگهداری و اتصال آن به حدقه چشم استفاده می‌شده‌است. بررسی‌های انسان شناسانه نشان داده که به احتمال بسیار زیاد زن مزبور دارای سنی بین ۲۵ تا ۳۰ سال بوده و دو رگه (سیاه و سفید) بوده‌است. اشیاء پیدا شده در این قبر دو قسمتی عبارت بوده‌اند از ظرفهای سفالی، مهرهای تزیینی، یک کیسه چرمی و یک آینه مفرغی. قدمت این قبر و چشم مصنوعی به حدود ۲۸۰۰ سال بیش از میلاد و ۴۸۰۰ سال پیش از این می‌رسد. مطالعه جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر در این مورد چشم و اسکلت ادامه دارد.
کشف شدن بازی ای شبیه به تخته نرد امروزی یکی دیگر از شگفتی‌های این شهر است. و با توجه به قدمت شهرسوخته می‌توان گفت که قدیمی ترین تخته نرد جهان متعلق به این مردم است. درگورستان شماره ۷۶۱ بازی ای شبیه به تخته نرد امروزی با ۶۰مهره پیدا می‌شود که قدیمی تر و شبیه تر نسبت به بازی سومریان در حدود ۵۰۰۰ هزار سال پیش است.

ارسالی توسط => سینا

[ دو شنبه 7 ارديبهشت 1394برچسب:شهر سوخته,چشم,چشم مصنوعی,بازی,تخته,تخته نرد,سیستان,بلوچستان,گورستان761,کشف,کشفیات,, ] [ 18:51 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

 
سنگ نگاره گارد جاویدان در پلکان شرقی کاخ آپادانا سنگ‌نگاره کمان‌داران، تزئیاناتی مجلل و معروف از بخش مسکونی کاخ آپادانا، ساخته شده توسط داریوش اول در شوش را نمایش می‌دهد. این کتیبه از آجر سفالی براق ساخته شده‌است و بلندی آن ۴٫۷۵ متر و پهنای آن ۳٫۷۵ متر می‌باشد. هرودوت تاریخ‌نگار یونانی این سپاه برگزیده را فناناپذیر (جاویدان) می‌دانست. از این کتیبه هم‌اکنون در موزهٔ لوور در فرانسه نگهداری می‌شود. سنگ نگاره سربازان هخامنشی در کاخ تچر

 

لباس‌های مشابه گارد جاوید هخامنشی در جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران

گارد جاویدان یا سپاه جاویدان، خُبره‌ترین و یکی از بزرگترین نیروهای جهان روزگار خود بود که برای ایفای دو نقش تربیت شده بودند، هم به عنوان گارد نگهدارنده شاهنشاهی و هم به عنوان عضوی از ارتش در جنگ‌های ایران و یونان در دوران هخامنشی ایفای نقش می‌کردند.

داریوش بزرگ برای این که بتواند از سرزمین ایران پاسداری کند، نیروی ویژه‌ای به وجود آورد به‌نام سپاه جاویدان، آن‌هم در سال ۴۶۵ پیش از میلاد یعنی زمانی که بسیاری از کشورها هنوز ارتشی نداشتند و هنوز از نظم نظامی ناآگاه بودند. رویدادنگاران نوشته‌اند که سپاه جاویدان از بین جوانان بلندبالا و نیرومند و خوش‌سیما گزینش می‌شد. این سپاه ۶ سال باید دورهٔ آموزشی را پشت سر می‌گذاشت. در این آموزشگاه افزون بر دانش آن زمان فنون جنگی را نیز فرا می‌گرفتند، ولی مهم‌تر از همه این‌ها، پرورش اخلاق بود که برای آن‌ها ارزش داشت. افراد حاضر در سپاه جاویدان از قبایل پارس و ماد بوده‌اند.

شمار آن‌ها به ده هزار تن می‌رسید. این سپاه به ده هنگ هزار نفری بخش می‌شد. از آن روی به آن سپاه جاویدان می‌گفتند که هیچ‌گاه از شمار آن‌ها کم نمی‌شد. اگر یک نفر بازنشسته یا کشته می‌شد، به‌شتاب فرد جدیدی جای او را پر می‌کرد. این سپاه ده هزار نفری در آن هنگامه از نظر دلیری نمونه بودند و از نظر جوانمردی یگانه. فرماندهی این سپاه در زمان خشایارشا بر عهده هایدرانوس بود.

ارسالی توسط => سینا

[ یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:, ] [ 18:56 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

در تاریخ جهان باستان نبردهای گوناگونی رخ داده است. در این میان لشکرکشی و یورش داریوش بزرگ  به سرزمین سکاها در اروپای خاوری(:شرقی) یکی از بی‌مانندترین کردارهای جنگی است که روزگار کهن به خود دیده است. داریوش بزرگ در 2527 سال پیش-513 پ.م- ارتش بزرگ خود را از رود کرخه تا رود وُلگا در جنوب روسیه رهبری کرد و توانست سرزمین‌های بسیاری را به خاک شاهنشاهی‌ هخامنشی بیافزاید. در این‌باره پژوهشگران نوشتارها و گفتارهای گوناگونی را بر زبان رانده‌اند. برخی بر این باورند که سپاهیان داریوش نتوانسته‌اند پیروزی چشمگیری به‌دست آورند. اما برخی دیدگاه دیگری دارند و می‌گویند‏ که داریوش با این کار نه تنها به یورش سکاها به سرزمین‌های شاهنشاهی هخامنشی برای همیشه تا پایان فرمانروایی هخامنشی پایان داد بلکه با این کار چیرگی فرمانروایی هخامنشی را بر شبه جزیره‌ی بالکان استوار ساخت. همچنین باید گفت که همه‌ی رخدادنگاران دیروز و امروز، یورش داریوش به اروپا را نخستین لشکرکشی بزرگ تاریخ در جهان باستان می‌دانند. برای این‌که آگاهی بیشتر در باره‌ی لشکرکشی بزرگ داریوش هخامنشی به سرزمین‌سکاها و اروپای خاوری به‌دست آورید، نوشتاری که دراین‌باره در شماره‌ی 309 هفته‌نامه‌ امرداد نگاشته شده است را بخوانید.

ارسالی توسط => سینا

[ دو شنبه 23 تير 1393برچسب:, ] [ 15:2 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

یکی از بزرگترین اشتباهات ما از نظر من این است که گریوپان را به ضرر ایرانی میدانیم .

کراوات زدن نشانه غرب زدگی یا ...
ریشه ایرانی کراوات
در مورد ریشه ایرانی بودن كراوات گفته شده كه در اوستا 12 چیز را نیاز مرد جنگی دانسته‌اند كه هشتمین آن كوئرس از ریشه كوئرت بود كه در زبان پهلوی به آن گریوپان می‌گفتند و به روی زره بسته می‌شد.
هم چنین در نقش رجب پارس نرسیده به نقش رستم، كه بنا بر نظر هرتسفلد مربوط به پاپك، پدر اردشیر پاپكان می‌شود، (كوئرت) را بر دور گردن پاپك به وضوح می‌توان دید كه به روی زره بسته است.
این پارچه پهن را بزرگان و سرداران سپاه به صورت پهن و پیش‌سینه‌ای استفاده می‌كردند و نمونه پهن آن در نقوش طاق‌بستان دیده می‌شود.
نوئل مالکوم، پژوهشگر بریتانیایی، نیز در کتاب خود به نام \"تاریخچه مختصر بوسنی\" بر این باور است که کراوات نخستین بار از ایران در زمان ساسانیان به اروپا رفت. این ایرانیان پیروان مانی بودند و برای اینکه از دیگران متمایز نشان داده شوند از پارچه ای در جلوی پیراهن خود استفاده می کردند ولی در تاریخ معاصر توسط کرواسی‌ها به فرانسه برده شد و به دلیل تفاوت های زبانی، نام آن به کراوات تبدیل شد و به وسیله همسابه فرانسه یعنی انگلستان بیش تر مورد توجه قرارگرفت و به دنیا معرفی شد.

ارسالی توسط => سینا

[ دو شنبه 23 تير 1393برچسب:, ] [ 14:57 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

دارا جهان ندارد، سارا زبان ندارد
بابا ستاره ای در هفت آسمان ندارد
کارون ز چشمه خشکید،البرز لب فرو بست
حتی دل دماوند،آتش فشان ندارد
دیو سیاه دربند،آسان رهید و بگریخت
رستم در این هیاهو،گرز گران ندارد
روز وداع خورشید،زاینده رود خشکید
زیرا دل سپاهان،نقش جهان ندارد
بر نام پارس دریا،نامی دگر نهادند
گویی که آرش ما،تیر و کمان ندارد
دریای مازنی ها،بر کام دیگران شد
نادر ز خاک برخیز،میهن جوان ندارد
دارا ! کجای کاری،دزدان سرزمینت
بر بیستون نویسند،دارا جهان ندارد
آییم به دادخواهی،فریادمان بلند است
اما چه سود اینجا، نوشیروان ندارد
سرخ و سپید و سبز است، این بیرق کیانی
اما صد آه و افسوس، شیر ژیان ندارد
کو آن حکیم توسی، شهنامه ای سراید
شاید که شاعر ما، دیگر بیان ندارد
هرگز نخواب کوروش، ای مهرآریایی
بی نام تو، وطن نیز، نام و نشان ندارد

منبع :

https://plus.google.com/u/0/107199219979595539847/posts

ارسالی توسط => سینا

[ چهار شنبه 4 تير 1393برچسب:, ] [ 1:51 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

خبرنگار امرداد- سياوش آريا :
 بی‌توجهی مسوولان فرهنگی استان، دست اندازی مردم ناآگاه و خودخواهِ این سرزمین، همچنین عوامل طبیعی، یکی ازمهم‌ترین سنگ نگاره‌های تنگ چوگان را با خطر و چالش جدی روبه‌رو کرده است و اگر هرچه زودتر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود یکی از ارزشمندترین این سنگ نگاره‌ها که همانا سنگ نگاره‌ی پیروزی و دیهیم ستانی شاهپوریکم است، رو به ویرانی می‌رود.
سنگ نگاره‌های تنگ چوگانِ کازرون پارس، یکی از با ارزش‌ترین سنگ نگاره‌های ساسانی کشور چه ازدیدگاه هویت و شناخت، چه از دیدگاه بررسی‌های باستان شناختی و هنر است که همگی مایه‌ی بالندگی، سرافرازی و سربلندی ما و یادآور شکوه و بزرگی گذشته‌ی ایران است.
سنگ نگاره‌ها، کهن‌ترین بازمانده‌های تاریخی و هنریِ به جا مانده از نیاکانِ پاک سرشتِ ما هستند که در آنها راز و رمزهای بسیاری نهفته است و از باارزش‌ترين دريچه‌‌هایِ رو به گذشته‌های دور به شمار می‌آیند که به وسيله‌ي آنها می‌توان از چشم‌اندازهای ژرف و گوناگون، زندگی انسان‌های روزگار كهن آگاه شد و بررسی کرد.
اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و  صنعت و ساخت کارخانه‌ها و کارگاه‌ها  و درپِی آن تولید مواد شیمیایی و آلودگی هوا و ازهمه مهم‌تر بی‌توجهی مردم به پیشینه‌ی ارزشمند خود، زندگی این سنگ نگاره‌ها را به خطر انداخته است. از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی که سرپرست (:متولی) اصلی این یادمان‌ها است و باید پاسدار و نگاهبان این بازمانده‌ها باشد به شوَندهای(:دلايل) گوناگون و بدي مدیریت، از خویشکاری(:وظیفه) خود دور شده و این یادگارهای درخشان را به حال خود رها کرده است.
استان تاريخي پارس که بیشترین سنگ‌نگاره‌های کشور را درخود جای داده است همواره نزد باستان شناسان و کارشناسان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این میان سنگ نگاره‌های ساسانی کازرون، پیروزآباد و مرودشت در شناخت بهتر این دودمان نزد پژوهشگران و کارشناسان ارزش مطالعاتی بسیاری را دارا است.
سنگ نگاره‌ی پیروزی و دیهیم ستانی شاهپوریکم که در سمت چپ تنگ چوگان و امروزه در گذر جاده (که رفت وآمد خودروها نیز آسیب فراوانی می‌رساند)، جای گرفته است با دشواری‌های بسیاری دست به گریبان است. از یک سو، گُل سنگ‌ها در بدنه‌ی نگاره‌ها رخنه کرده و شوَند پوسیدگی بیش از پیش آنها شده است .از دیگر سو ، ترک و شکاف‌هایی که از گذشته وجود داشته روز به‌ روز بزرگتر و ژرف‌تر(:عمیق‌تر) شده است. اما مهم‌ترین رویدادی که شوَند ویرانی گام به گام این سنگ نگاره شده ، سوراخ‌هایی است که در نگارکَندها ایجاد شده و هر روز بزرگتر می‌شود. باید دانست که آب در این  سوراخ‌ها رخنه کرده و شوَند پوسیدگی و از میان رفتن آنها می‌شود. در زمستان نیز این آب‌ها یخ زده و ترک و شکاف‌ها را گسترده‌تر خواهد کرد.
مهدی فرجی، باستان شناس  که از بومیان کازرون است در همین زمینه به اَمُرداد می‌گوید: «سوراخ‌های موجود از سال‌ها پیش و حتا زمانی که پُروفسور ژُرژ سال و گیرشمن در بیشاپور کاوش کردند وجود داشته است. این سوراخ‌ها در یک زمان چند ساله به وجود نیامده اند و می‌توان گفت چندین سده به درازا کشیده شده تا سوراخ‌هایی به این شکل طبیعی ایجاد شده که عواملی همچون گل سنگ‌ها، آب بارانِ رخنه یافته به درون هسته صخره و روزنه‌دار بودن آن (همراه با سختی کم سنگ) و رویش گیاهان شوَند به وجود آمدن این دشواری‌ها شده است».
 این باستان شناس پایگاه میراث فرهنگی آپاپیر(ایذه) خوزستان افزود: «شوربختانه میراث فرهنگی هیچ گونه اقدامی برای سترون کردن ریشه گیاهان پیرامون بازمانده و روی خود سنگ نگاره انجام نداده است.  این  گیاهان خود شوَند شکاف  بیشتر ترک‌های کنونی و جدا شدن بخش‌هایی از سنگ‌ها شده و حتا عامل به وجود آمدن سوراخ‌های پیش گفته خواهد شد».
این کارشناس ارشد باستان شناسی، راه درمان و چاره را این گونه بیان می‌کند: «نخست باید سوراخ‌ها و روزنه‌هایی که دربالای سنگ سخت(صخره) جای گرفته و به رخنه آب درون هسته آن کمک می‌کنند شناسایی و با مواد مناسب و پایدار پوشانده شوند. در گام ديگر برچیدن گیاهان روییده شده بر نگارکند و پیرامون آن است که باید با روشی مناسب سترون‌سازی شود. ریشه‌های این گیاهان به گونه‌ی عمقی و پهنایی به درون بافت سنگ‌ها رخنه و سوراخ‌ها را به وجود آورده است که اگر به هنگام و هر چه زودتر جلوگیری نشود پس از چند دهه شوَند پیدایش سوراخی کوچک و در دنباله آن سوراخی بزرگتر خواهیم بود، که در مواردی شوند جدا شدن بخشی از سنگ‌ها خواهد شد. این کَرده(:عمل) ممکن است آن را به سرنوشت سنگ نگاره شماره یک که درنزدیکی همین جاده و سنگ نگاره، کَنده کاری(:حجاری) شده و بسیار از هم گسیخته و نابود شده است، دچار کند».
فرجی می‌افزاید: «پایگاه میراث فرهنگی بیشاپور به عنوان نخستین  سرپرست خویشکاری دارد طرحی را برای ساماندهی سنگ نگاره‌های بیشاپور ارایه و پس از تصویب در شورای فنی و تامین اعتبار آن، با مشاورین متخصص و برجسته دست به کار شود و از فرسایش و نابودی این یادمان‌ها جلوگیری کند».
 او درپایان به امُرداد می‌گوید: «نباید از یاد برد که بیشاپور از نامزدهای ثبت جهانی است و نه تنها برای سنگ نگاره‌های تنگ چوگان که برای همه‌ی مجموعه تاریخی، باستانی بیشاپور باید طرح ساماندهی پیاده و برپایه ی آن اقدام شود. این کَرده باید با شرایطی مناسب  بررسی شود تا به چشم انداز فرهنگی – تاریخی آن خدشه وارد نکند و این مجموعه با احترام و شناسنامه تاریخی خود نگهداری و حفظ شود».
این سنگ نگاره، پیروزی شاهپور یکم ساسانی را بر رومیان نشان می‌دهد که شهریار ایرانی بر اسپ سوار است و فیلیپ عرب(پادشاه رومی) به نشان بخشش در برابر او زانو زده است. پشت سر شاهنشاه، گروهی از بزرگان ایرانی سوار بر اسب، فروتنانه دیده می‌شوند. در برابر و روبه‌روی پادشاه نیز، اسیران رومی و پیشکش آورندگان رومی هریک در ردیفی جداگانه به نمایش درآمده اند. روبه‌روی چهره‌ي شاهپور شاه، فرشته‌ای در حال پرواز نشان داده شده که دیهیم شاهی را در دست دارد  که آن را به  شهریار ایران  پیشکش می‌کند که خود یادآور پیروزی است. زیر پای اسب شاهپور ساسانی، فرمانروای شکست خورده رومی، «گوردیان» یا گُردیانوس است.
سنگ نگاره‌های تنگ چوگان در 153 کیلومتری باختر(:غرب) شیراز و 23 کیلومتری باخترشهرستان کازرون قرار دارند و از با ارزش‌ترین سنگ نگاره‌های ایران به شمار می‌آیند.

 

 






ارسالی توسط => سینا

[ دو شنبه 12 خرداد 1393برچسب:, ] [ 16:27 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

 
برانوش غفاري :
خانه‌ي تاریخی «اطمینان» که در دهه‌ي 30 خورشيدي مدتی ساختمان اداره ثبت اسناد کرمان نیز بود به شوند(:دلیل) آنچه که شهرداری کرمان، قدیمی و ناامن بودن آن اعلام کرده بود، ويران شد.
ساختمان ضلع خاوري(:شرقی این خانه سال‌ها پیش ويران و به پارکینگ تبدیل شده بود اما شهرداری با این انديشه که دیوار این خانه خشت و گلی است و امکان فروریختن آن روی خودورهای پارکینگ وجود دارد، نه تنها دیوار ضلع خاوري بلکه ساختمان ضلع جنوبی را نیز که تقریبا سالم مانده بود و هیچ ارتباطی با محوطه پارکینگ نداشت را ويران کرد!
بنا به گفته‌هاي اهالی محل، هنگام ويران كردن خانه توسط شهرداری، نماینده میراث فرهنگی هم باشنده بود اما معاون میراث فرهنگی کرمان این موضوع را رد کرده و گفته آگاهي نداشته است.
محسن موحدی در این باره می‌گوید: «هیچ نماینده‌ای از میراث فرهنگی در محل نبوده و ما هم اطلاع نداشتیم. این مردم هستند که باید قبل از اینگونه تخریب‌ها، وجود خانه‌ها و اماکن تاریخی را گزارش کنند. بسیاری از این خانه‌ها به بهانه تجمع افراد معتاد و یا اتباع بیگانه تخریب می‌شوند اما نباید صورت مساله را پاک کرد. با تخریب این بناهای تاریخی معتادها جای دیگری  را پیدا می‌کنند».
وی با اشاره به ضرورت حفظ و احیای این بناها که شمارشان روبه فزوني است، ادامه می‌دهد: «می‌توان این بناها را تغییر کاربری داد و به موزه تبدیل کرد. درست مانند بنای تاریخی ارتش در خیابان معلم که چند سال پیش به جای تخریب به موزه ارتش تبدیل شد و ادوات نظامی قدیمی در آن به نمایش عموم درآمد»
موحدی درباره امکان احیای بنا نیز می‌گوید:«احیای این خانه‌ها بودجه زیادی می‌طلبد و ما چنین بودجه‌ای نداریم. و اصولا احیای آنها فایده‌ای هم ندارد چون حتا با احیای آنها ارزش تاریخی‌شان باز نمی‌گردد.»
گفتنی‌ست در مجاورت خانه اطمینان مجموعه‌ی وکیل شامل بازار، حمام و  کاروانسرا وجود دارد. سال‌هاست که مسوولان وعده می‌دهند کاروانسرای منحصر به فرد وکیل باید به هتل سنتی دگرگون شود اما سهم این کاروانسرا از هتل، تنها سه چهار لوله داربست فلزی بوده که تقریبا 20 سالی می‌شود دور بادگیر بزرگ آن جا خوش کرده‌اند. اما این روزها دقیقا مقابل کاروانسرای وکیل و در مجاورت دومین راسته بازار طولانی دنیا و همین خانه‌ی اطمینان که دیروز تخریب شد، پاساژ بزرگ و مدرنی در حال ساخت است. شاید همین امر است که مسئولان شهرداری را به صرافت انداخته تا خانه اطمینان را تخریب کنند.
شوربختانه در چند سال گذشته صدها بنای تاریخی در کرمان ويران شده و ده‌ها محله تاریخی مانند گلبازخان، پا منار، خواجه خضر، باغ لـله، محله شهر و ... از میان رفته‌اند.
برای نمونه در محله‌ی گلبازخان کرمان دیگر هیچ خانه‌ی نه صرفا تاریخی بلکه حتا قدیمی وجود ندارد و همه‌ی این محله به زمین خالی بزرگی تبدیل شده است. چرا که شهرداری کرمان همه‌ی این محله تاریخی را به بهانه ایجاد پارکینگ برای میدان تاریخی ارگ و بازار تخریب کرد.
در این میان اظهار نظر مدیران شهرداری کرمان نیز درباره بافت تاریخی درخور و قالب توجه است برای نمونه در دی‌ماه سال گذشته شهردار کرمان که برای سومین دوره متوالی این سمت را بردوش گرفته گفت: «باید ضمن کاهش نقاطی که ثبت ملی شده‌اند و حریم‌های آن‌ها، با ایجاد کاربری مناسب در بخش‌های از بافت قدیم، منابع را برای حفظ نقاط با ارزش بافت تاریخی هم‌راستا کنیم» از تناقضی که در سخن شهردار و جود دارد بگذریم در اظهار نظری مشابه معاون شهرسازی و معماری شهردار نیز گفته بود:بخشی از این قسمت از شهر دچار فرسودگی شدید شده است و قابل احیا و مرمت نیست اما در این مناطق آثار با ارزشی نیز وجود دارد».
این سخنان در حالی بیان می‌شود که شهر تبریز با وجود زلزله‌های ویران‌گر متعدد سده‌های اخیر به شوند احیای بافت تاریخی خود جایزه معتبر آقاخان را از آن خود کرده است.
اینکه هموند(:عضو یپشین شورای شهر و شهردار پیشین کرمان سمت مدیرکلی میراث فرهنگی کرمان را بردوش گرفته است مایه‌ي خوشوقتی‌ست یا نگرانی‌ست، پرسشی است که پاسخش در آینده نزدیک بهتر روشن می‌شود.
به نظر می‌رسد شهرداری و میراث فرهنگی کرمان که پیشتر هیچگاه هم‌راي نبودند، مدتی است که بر سر ويران كردن محله‌های تاریخی و ساخت آپارتمان در این محله‌ها به توافق رسیده‌اند. شاهد آن هم محله‌های تاریخی خواجه خضر و باغ للـه (BAGHE LaLE) با 800 سال ديرينگي هستند. در حالی که حمام باغ للـه بی‌توجه رها شده و تقریبا سالم مانده در چند قدمی آن چندین آپارتمان سر بر آورده‌اند.
خاموشی انجمن‌های میراث فرهنگی، عدم تعریف منطقه بافت تاریخی و نبود شهردار بافت تاریخی نیز از جمله عواملی هستند که به ويراني این بافت کمک کرده‌اند.
انجمن‌هایی که در موارد مشابه برای تخریب بافت تاریخی یزد و شیراز گریبان چاک می‌دهند کوچکترین واکنشی به اینگونه تخریب‌ها نشان نمی‌دهند!
بسیاری از کرمانی‌ها به خاطر دارند که در دهه هفتاد وضعیت گردشگری کرمان بسیار بهتر از این امروز بود. بودجه گردشگری و احیای بناهای کرمان بیشتر بود و تورهای بسیاری به این شهر تاریخی می‌آمدند اما این روزها عدم برنامه‌ریزی و عدم احیای زیرساخت‌های فرهنگی شوند آن شده که ورود گردشگران خارجی در سال گذشته  4200 تن كمتر شود.
اگر دقیق‌تر شویم بسیاری از همین گردشگران هم تنها به قصد دیدن ارگ بم و باغ شازده (شاهزاده) می‌آیند و سر راه اجبارا از کرمان گذر می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانیم بسیاری از گردشگران خارجی تنها نصف روز در شهر کرمان مي‌مانند و بيشتر آنها تنها از مجموعه‌ي گنجعلی‌خان و به‌ويژه حمام آن دیدار می‌کنند.
استاندار کرمان نیز که هميشه محور سخنانش توسعه‌ی اقتصادی و خروج از بحران اقتصاد است هیچگاه درباره‌ی این تخریب‌ها اظهار نظر نکرده است و نمی‌کند. به نظر می‌رسد اصولا گردشگری که یکی از مهمترین منابع کسب درآمد برای یک شهر است، در اقتصاد مورد نظر رزم‌حسینی محلی از اعراب ندارد.
به هر روی باید منتظر ماند و دید تخریب آثار تاریخی کرمان که یکی از پنج شهر تاریخی تراز اول کشور تا کجا ادامه خواهد یافت. 
 

ساختمان ضلع غربی

محوطه پارکینگ

بخشی از ساختمان مرکزی که سالم مانده

قسمت ختاکی محل ساختمان شرقی است که با تخریب ان پارکینگ شده است

طاق های پشت در جنوبی که به مرور زمان تخریب شده

از راست به چپ حیاط جنوبی- حدفاصل بخشی از ساختمان مرکزی که سالم باقی مانده- پشت بام بخشی از ساختمان شرقی- ساختمان جنوبی (1)

نامه اعتراضی به فرمانده کرمان

ارسالی توسط => سینا

[ دو شنبه 12 خرداد 1393برچسب:, ] [ 16:14 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

1- سال‌ موش
2 - سال ‌گاو
3 - سال ‌پلنگ ‌
4 - سال‌ خرگوش
5 - سال ‌نهنگ

6 - سال‌ مار
7 - سال ‌اسب

8-سال ‌گوسفند قوي‌ييل‌
9 - سال ‌ميمون ‌پيچي‌ييل‌
10- سال ‌مرغ تخاقوي‌ييل‌
11- سال‌ سگ ‌ايت‌ييل‌
12- سال‌ خوک تنگوزييل‌

برای آن‌که نام سال خورشیدی پیدا کنیم، کافیست که از سال مورد نظر 6 تا کم کنیم، سپس بر عدد 12 تقسیم کنیم هر چه باقی ماند، برابر آن حیوانی است که در ردیف این عدد می‌باشد. مثال: سال 1391 برابر با نام کدام حیوان است؟
1385 = 6 – 1391
عدد باقی مانده 5 = 12 ÷ 1385
عدد باقی مانده 5 برابر است با نهنگ که پنجمین حیوان است. پس سال 1391 سال نهنگ است.

ارسالی توسط => سینا

[ جمعه 8 فروردين 1393برچسب:, ] [ 3:37 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

کتاب‌خانه کتاب‌های کمیاب و نایاب «توماس فیشر»



کتاب‌خانه «جرج بیبودی» در ماریلند


کتاب‌خانه «پراگ» 



کتاب‌خانه ملی فنلاند



کتاب‌خانه «ریو دو ژانیرو» در برزیل



کتاب‌خانه «ژوزه» در شهر مکزیکوسیتی 






کتاب‌خانه «مادرید» 



کتاب‌خانه ایالت «ویکتوریا»



کتاب‌خانه «ادمونت آیبی» استرالیا



کتا‌‌ب‌خانه حقوق دانشگاه «ایوا»



کتا‌‌‌ب‌خانه کتاب‌های نایاب و کمیاب «نیو هافن» آلمان




کتاب‌خانه پارلمان کانادا





کتاب‌خانه دانشگاه نیویورک

ارسالی توسط => سینا

[ پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:, ] [ 17:47 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

اول از همه از عاطفه تشکر میکنم که این مطلب رو پیدا و به ما معرفی کرد . منبع این مطلب هم در صفحه اختصاصی منابع وبلاگ ذکر شده .

و اما بریم سر اصل مطلب این مطلب کپی برداری شده از صفحه http://didarweb.ir/1391/12/06/post-1162

قبرستانی خاموش و مرموز در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران، استان سیستان و بلوچستان، شهر چابهار، روستای تیس. روستایی باستانی با قدمتی حداقل ۲۳۰۰ ساله که در آن اعتقادات و باورهای مردم بلوچ با رازآمیزی و سکوت ژرفناک طبیعت آن و آثار باستانی بر جای مانده پیوند خورده است و گورستان جن که بلوچ‌ها به آن "جن سنط" می‌گویند یکی از این رازهاست.

به گزارش شبکه ایران، قبرها در کنار هم بر روی سطحی صخره‌ای حفر شده‌اند. حفر این گورها بر سطح سنگی حیرت و پرسش بازدیدکنندگان را بر می‌انگیزد. چه کسانی این گورها را حفر کرده‌اند؟ چرا سطح سنگی را برای حفر انتخاب کرده‌اند؟ این گورها با چه وسیله‌ای حفر شده است؟

در پاسخ به این پرسش‌ها مانند این گورستان جز سکوت و خاموشی چیزی نمی‌شنویم. شاید به دلیل حفظ مردگان و درگذشتگان از گزند جانوران و خورندگان زیرزمینی اجساد، رنج کندن سنگ را بر خود هموار می‌کردند و گورها را این‌چنین می‌ساختند.

شاید برای احترام به مردگان بوده و شاید هم باور مردم محلی درست باشد که «این گورها متعلق به جن‌هاست. آنها مردگان خود را در حصار این سنگ‌ها دفن کرده‌اند، شب که می‌رسد، جن‌ها بر سر گور از دست رفتگان خود حاضر می‌شوند و به مویه و مرثیه‌سرایی مشغول می‌گردند. هر کس که شبانگاه گذرش بر این گورستان بیفتد، مورد نفرین جن‌ها قرار می‌گیرد و با عذابی سخت بعد از چند روز می‌میرد.»

بشر امروزی با وسایل ابتدایی به دشواری توانایی حفر این گورها را بر روی سطح سخت سنگی دارد. شاید به همین دلیل است که مردم محلی حفر این گورها را به نیرویی مافوق بشر نسبت می‌دهند. این گورستان بر تپه‌ای کم‌ارتفاع مشرف بر روستای تیس و در پای کوه پیل‌بند قرار گرفته است. در کنار این گورستان که به قبرستان شماره یک تیس مشهور است، قبرستان امروزی مردم روستا قرار دارد. اما گورهای این گورستان بر سطح خاکی نرم حفر می‌شوند.

مردم روستا اگرچه درگذشتگان خود را در این گورستان به خاک می‌سپارند، اما مراقبند که شب گذرشان به گورستان جن‌ها نیفتد!

ارسالی توسط => سینا

[ جمعه 20 دی 1392برچسب:, ] [ 1:40 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

سنای روم در مورد سورنا فرمانده ارتش ایرانیان

سورنا

 یک قسمت از مذاکرات جلسه سوم مارس سال ۵۲ پیش از میلاد سنای روم حاوی اظهارات چند افسر رومی در باره شکستشان از ایران در جنگ کارهه ( حران ) که دربهار سال ۵۳ پیش از میلاد (حدود ۹ ماه قبل از آن) صورت گرفته بود و ضمن آن کراسوس کنسول روم کشته شده بود به این شرح است:

سپهبد سورنا فرمانده ارتش ایران در این جنگ از تاکتیک و سلاحهای تازه استفاده کرد. هر سرباز سوار ایرانی با خود مشک کوچکی پر از آب حمل می کرد و مانند ما دچار تشنگی نمی شد. به پیادگان با مشکهایی که بر شتر ها بار بود آب و مهمات می رساندند. سربازان ایرانی به نوبت با تاکتیک خاصی که برای ما تازگی داشت از میدان خارج می شدند وبه استراحت می پرداختند. سواران ایران قادر به تیر اندازی از پشت سر هستند که ما تجربه آن را نداریم .

ایرانیان کمانهای تازه اختراع کرده اند که با آنها توانستند پای پیادگان مارا که باسپرهای بزرگ در برابر انها و برای محافظت از سوارانمان قلعه درست کرده بودیم به زمین بدوزند. ایرانیان دارای زوبین های دوکی شکل بودند که با دستگاه کاملا تازه ای تا فاصله دور پرتاب می شد. شمشیرهای آنان شکننده نبود. هر واحد تنها از یک نوع سلاح استفاده می کرد و مانند ما خود را سنگین نمی کرد. سربازان ایرانی حق عقب نشینی و تسلیم شدن ندارند و تا آخرین نفس باید بجنگند . این بود که ما شکست خوردیم و هفت لژیون را به طور کامل از دست دادیم و به چهار لژیون دیگر تلفات سنگین وارد آمد.

ارسالی توسط => سینا

[ شنبه 9 آذر 1392برچسب:, ] [ 19:35 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

محققان بریتانیایی دانشگاه یورک کشف کردند که انسان ها در حدود شش هزار سال قبل از ادویه تند استفاده میکردند . این باستان شناسان با کمک محققانی از آلمان , دانمارک و اسپانیا نشانه هایی از خردل سیر را روی سفال های سوخته باستانی کشف کردند آنها میگویند بقایای این ادویه تند را وسط بقیه غذای کربونیزه شده در آلمان و دانمارک کشف کردند که قدمت آنها به حدود شش هزار سال پیش یعنی عصر حجر قدیم می رسد . هیلی سائول محقق دانشگاه یورک و از اعضای تیم تحقیقات میگوید :(( این ادویه از گیاه خردل چیلی گرفته شده است . که گیاهی محلی و بسیار تند است . ))

آشپزان ماقبل تاریخ احتمالا از این ادویه ها درست به اندازه امروز استفاده میکردند . با این حال مشخص نشد که ادویه تند کی وارد رژیم غذای اروپای شمالی شده است . با این حال محققان از نحوه استفاده این مواد در غذا آگاه نیستند . اما میگویند این دانه های تند در غذا استفاده شده است .

ارسالی توسط => سینا

[ پنج شنبه 27 شهريور 1392برچسب:, ] [ 21:53 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

 

سند نو یافته ای نشان از ان دارد که , عرب ها تا 120 سال پیش هنوز دندان طمع برای داشتن و دگرگون کردن خلیج فارس نداشتند . این سند یک کبریت است با نام (( کبریت سلطنتی بین المللی )) که در کبریت های یک مجموعه دار ایرانی به نام (( احمد ایلیات کاشانی )) پیدا شده است . این اثر کم مانند که به پرچم زیبا و مقدس ایران اراسته است , بر پایه پژوهش های کاشانی , 120 سال پیش در کشور چک اسلواکی پیشین ساخته شده و تنها 4 نمونه از ان در جهان دیده شده است . اکنون در میان کبریت های این مجموعه دار ایرانی , جای دارد که 30 سال از عمر خود را برای گرداوری کبریت گذاشته است . آن هم کبریت های سلطنتی . روی کبریت چهره یک زن ایرانی با دامن سبز دیده میشود . پیرامون آن دریای مازندران و خلیج فارس به همراه 5 استان جای گرفت است . گفته میشود این نقشه , کوچک ترین نقشه به دست امده از ایران است که با آب طلا و رنگ کشیده شده است و روی کبریتی دست ساز کار شده است . قرار است که تصویر این سند به زودی در کتاب (( انجمن مجموعه داران ایران )) ثبت شود . گفتنی است که کبریت های کشور های دیگر که به کوشش همین کمپانی ساخته شده است , چهره پادشاهان و رهبران را داراست و تنها کبریت ایرانی است که به جای تصویر پادشاه , نقشه کشور روی آن حک شده است .  

ارسالی توسط => سینا

[ یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:, ] [ 1:45 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

تلسکوپ فضایی هابل دورترین ابرنواختر که برای اندازه گیری فواصل کیهانی مورد استفاده قرار میگیرد را کشف کرد . ابرنواختر (( UDS10WIL )) بیش از 10 میلیارد سال پیش منفجر شده است . به گزارش راوبط عمومی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران (( دیویداو جونز )) از دانشگاه هاپکینزنویسنده و ستاره شناس مفاله ای جزئیات این کشف را تشریح کرد و گفت :(( این رکورد جدید پنجره های جدید به سوی کیهان اولیه باز میکند و دیدگاه تازه ای درباره چگونگی انفجار این ستاره به ما میدهد . ما میتوانیم نظریات را برای اینکه این انفجارات چه قدر برای فهم کیهان و انبساط ان مناسب است , مورد آزمایش قرار دهیم . ))

به گزارش ناسا این کشف , جزی از برنامه سه ساله هابل است که در سال 2010 به منظور مطالعه ابرنواختر های نوع la و فهمیدن اینکه آیا از 13/8 میلیارد سال قبل , در زمان تولد کیهان ,تغییری کرده اند یا نه , شروع شده است . ستاره شناسان از تنوع و قدرت دوربین شماره 3 مدار باز استفاده کردند تا به دنبال ابرنواختر هایی نزدیک به نور مادون قرمز بگردند و فاصله آنرا با طیف نمایی محاسبه کنند . یافتن ابرنواختر های دوردست , روش منحصر به فردی را برای محاسبه انبساط رو به رشد کیهان به دست می آورد . تا کنون تیم ریس بیش از 100 ابرنواختر را در نوع ها و فواصل مختلف کشف کرده اند که به زمان های بین 2/4 تا 10 میلیارد سال گذشته بر میگردد .

استیو رادنی , یکی از اعضای تیم از دانشگاه هاپکینز گفت :(( نوع la ابرنواختر ها , دقیق ترین مقیاس اندازه گیری که تا کنون ساخته شده است را به ما میدهد . هر چه بیشتر ما این ابرنواختر ها را درک میکنیم , مقیاس اندازه گیری کیهانی ما نیز دقیق تر میشود . )) با اینکه فاصله یان ابر نو اختر فقط 4% بیشتر از رکورد قبل است , بیش از 350 میلیون سال بیشتر به گذشته رفته است . ستاره شناسان هنوز باید موارد زیادی درمورد طبیعت انرژِی تاریک و اینکه ابرنواختر نوع la چگونه منفجر شده است بیاموزند .

با یافتن ابرنواختر نوع la ستاره شناسان میتوانند فرق میان دو مدل انفجار را مشخص کنند .

ارسالی توسط => سینا

[ چهار شنبه 26 تير 1392برچسب:, ] [ 21:24 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

محققان میگویند که ویجر 1 هفته گذشته وارد یه بخش عجیب و غریب و غیر منتظره از فضا شده که در واقعیت بخشی از منظومه شمسی است . این فضاپیما بدون سرنشین در سال 1977 / 1356 به فضا پرتاب شد و از سال گذشته تصور میشد که از منظومه شمسی خارج شده است . اما مطالعه جدیدی نشان میدهد که این طور نیست و این سفینه هنوز از هلیوسفر یا حباب خورشیدی عبور نکرده است . هلیوسفر یا حباب خورشیدی یا خورشید سپهر منطقه ای است که مرز های منظومه شمسی را مشخص می کند و ذرات باردار باد های خورشیدی هنوز در ان قدرتمند هستند . بعد از ورود ویجر به این منطقه در سال گذشته , هرچند میزان ذرات خورشیدی با منبع غیر خورشیدی افزایش یافته اما جهت میدان مغناطیسی هنوز تغییر نکرده و از این جهت این منطقه جدید که تا پیش از این دانشمندان وجود ان را پیش بینی نمی کردند , بزرگراه مغناطیسی نامگذاری شده است . ویجر یک 40 هراز سال دیگر از فاصله 1/6 سال نوری ستاره گلیس 445 در صرت فلکی زرافه عبور خواهد کرد .

 

ارسالی توسط => سینا

[ یک شنبه 23 تير 1392برچسب:, ] [ 20:56 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

برای قرن ها منشآ رود نیل یکی از اسرار آمیزترین معماهای روی کره زمین به شمار میرفت . مورخان و جغرافی دانان و طبیعت دانان فراوانی بخ سودای کشف سر آغاز نیل به قلب آفریقا رفتند ولی کمتر کسی توانسط زنده از انجا بیرون بیاید . هرودوت در قرن پنجم پیش از میلاد قدیمی ترین سند را درباره کنجکاوی برای دانستن سر آغاز رود نیل به جا گذاشته است . او در کتاب تاریخ خود نظریات مختلفی درباره منشا نیل به میان آورده است , مهم ترین آنها منشا نیل را به لیبی نسبت میدهد . سپس رومی ها به دنبال منشآ رود نیل گشتند . پلینی بزرگ (( قرن نخست پیش از میلاد )) اعتقاد داشتند منشآ نیل در مراکش است .

این توهم تا قرن 19 باقی ماند تا اینکه چندین گروه اروپایی تصمیم به کشف منشا نیل گرفتند . سال 1875 هنری مورتون استنلی , روزنامه نگار و کاشف آمریکایی - ولزی ثابت کرد که نیل از دریاچه ویکتوریا سرچشمه میگیرد .

ارسالی توسط => سینا

[ سه شنبه 28 خرداد 1392برچسب:, ] [ 12:3 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

این مطلب مربوط به دزدان دریایی است . این 5 مورد از جالب ترین موارد دزدان دریایی میباشد . به شما پیشنهاد میکنم که حتمآ این مطلب را بخوانید :

1-تنها بازمانده

تنها دزد دریایی سرشناسی که توانست ثروت انبوهش را بردارد و فرار کند , هنری آوری بود . او که با غارت کشتی مغولی مشهور (( به نام = گنجی ساوایی )) معروف شده بود در سال 1696 ناپدید شد و روایات زیاد و متناقضی درباره مقصد او گفتند .

2-خود کشی از نوع راهزنی

پس از امضای پیمان آترچت , بسیاری از ملوانانی که دزدان دریایی بودند به نیرو های متحد فرانسوی , انگلیسی و دیگر متحدان پیوستند ویا از ترس مرگ از کشتی ها بیرون پریدند .

3-خاکسپاری

روش دفن کردن گنج های بزرگ , راه و رسم ویلیام کید بود که پس از اعدامش هیچکس نتوانست گنجینه های بزرگی را که او به خاک سپرده بود پیدا کند .

4-دزدان دریایی زن

دوتا از معدود زنانی که در میان دزدان دریایی بودند (( ماری رید )) و (( آن بانی )) بودند که در میان مردان کشتی راکهام سرخ پوش , راهزنی میکردند و پا به پای آنها بیرحمی و شقاوت به خرج میدادند .

5-دزدان دریایی در موج رومانتیک

در موج رومانتیک کهدورهای از هنر در اروپا بود . داستان های دزدان دریایی در ادبیات , موسیقی و نقاشی روایت شد . رمان جزیره گنج اثر روبرت لوئیس و کتاب پیترپن اثر ام بری از جمله آنهاست .

ارسالی توسط => سینا

[ یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:, ] [ 21:4 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

«ذوالفَقار» واژه‌ای عربی به معنای «صاحب فقرات» است. فقره خود به معنای مهره کمر است. گفته‌شده‌است چون بر پشت این شمشیر خراش‌های پست و هموار بوده، آن را بدین نام خوانده‌اند.

عموماً پنداشته می‌شود که ذوالفقار دارای دو تیغه یا دو زبانه بوده، اما به قول دهخدا «این گمان بر اصلی نیست» و تنها ابن شهر آشوب در کتاب المناقب، ذوالفقار را شمشیری دوشاخه دانسته‌است.

در برخی منابع، این شمشیر با گودی‌های کوچک تزئینی و با تیغه‌ای دارای شیاری بلند و باریک از کنار دسته تا نوک که شیارهایی باریک از آن به طرف سوی نوک شمشیر داشتهتوصیف شده‌است. همچنین در حدیثی منتسب به جعفر بن محمد، امام ششم شیعه دلیل نامگذاری آن شباهت شیارهایش به مهره‌های کمر است.در حدیثی منتسب به محمد بن علی، امام پنجم شیعه در بحارالانوار درباره دلیل نامگذاری این شمشیر آمده‌است: «زیرا علی علیه‌السلام با شمشیر ذوالفقار به هیچ کس ضربتی نزد، مگر اینکه او را در دنیا از خانواده و زن و فرزندانش جدا کرد و در آخرت او را از بهشت جدا ساخت.»

                رسیدن ذوالفقار به دست علی بن ابی‌طالب

                    

درباره این که این شمشیر چگونه به دست علی رسید، نظرات مختلفی وجود دارد. در حدیثی منسوب به علی بن موسی الرضا آمده‌است که جبرئیل، آن را با خود از آسمان آورده‌است. مجلسی از مناقب نقل می‌کند که آیه ۲۵ سوره حدید* اشاره به این امر دارد.

نظر دیگر که در بحارالانوار آمده‌است، ذوالفقار یکی از هدیه‌های بلقیس به سلیمان است که به دست علی می‌رسد.

در نظر مشهورتر که در لغت‌نامه دهخدا و فرهنگ معین یادشده، ذوالفقار از آن منبه ابن الحجاج و یا از آن عاص بن منبه بود که در جنگ بدر علی او را کشت و شمشیرش را به محمد داد. یک سال بعد در جنگ احد، هنگامی که شمشیر علی شکست، او از محمد شمشیر خواست، و محمد ذوالفقار را بدو داد، که علی با آن از محمد دفاع کرد و دشمن را عقب راند. بنا بر تاریخ طبری و سیره ابن هشام در این هنگام ندایی شنیده شد که می‌گفت: «لا فتی الا علیّ لا سیف الاّ ذوالفقار» (هیچ جوانمردی جز علی و هیج شمشیری جز ذوالفقار نیست) پیامبر گفت: «این صدای جبرئیل است». در کتاب‌های الارشاد شیخ مفید و الأمالی شیخ طوسی، با ذکر سند از جعفر بن محمد این حدیث یادشده، اما نام فرشته در آن به جای جبرئیل، «رضوان» است. سمعانی و ابن بطّه نیز همین حدیث را ذکر کرده‌اند، با این تفاوت که در جنگ بدر رخ می‌دهد.

 

                      ذوالفقار پس از علی بن ابیطالب

بنا بر من‌لایحضره‌الفقیه، پس از علی، ذوالفقار به پسرش حسن ابن علی، و سرانجام به حجت ابن حسن ارث رسید. در روایات است که مهدی موعود در هنگام ظهور آن را به همراه خواهد داشت.

ارسالی توسط => سینا

[ دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 16:21 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

 

داموکلس (به یونانی: Δαμοκλῆς, Damoklē̂s)‏ شخصیتی در حکایت اخلاقی است و اغلب به ماجرای شمشیر داموکلس که متعلق به فرهنگ یونان باستان است اشاره دارد.

شمشیر داموکلس قبل ازاین‌که حدود قرن چهار قبل از میلاد، به داستان‌های اساطیری یونان بپیوندد، در واقع افسانه‌ای با قدمت زیاد است. ریشه و منشاء بعضی حکایات را نمی‌شود دقیقاً مشخص کرد ولی می‌شود گفت این حکایت برمی‌گردد به زمانی که انسان از آن‌جا که “انسان” است و خطاکار، نیاز به “دست بالای دست” را احساس کرده است.

داموکلسی که در تمثیل آمده، درباری خوش زبان و چاپلوسی بوده در دربار جبّاری بنام دیونیزوس دوّم پادشاه سیراکوز در قرن چهارم قبل از میلاد. او ادعا می‌کرد که پادشاه، از نظر قدرت و صلاحیّت ادارهٔ مملکت، واقعاً مردی خوشبخت و موفق است. پادشاه به او (دموکلس) پیشنهاد کرد تا یک‌روز جایشان را باهم عوض کنند. هدف پادشاه این بود که دموکلس بتواند شخصاً این خوشبختی را تجربه کند. شامگاه در دربار مجلس شام و ضیافتی ترتیب دادند. دموکلس درآن مجلس ازاین‌که شاهانه از وی پذیرائی می‌شد احساس رضایت و شعف فراوان می‌کرد.

تنها در لحظات پایان شام و ضیافت بود که دموکلس متوجّه شد شمشیر تیزی درست بالای سرش با تار موئی از دم اسب آویزان است. بلافاصله با دیدن شمشیر، طعم خوش غذا و لذت حضور پسرکان زیبا در دهان و نظرش از بین رفت و بقول معروف آن‌چه خورده بود در دهانش زهرمار شد! وی با دست‌پاچگی از جا برخاست و از پادشاه درخواست کرد به وی اجازه داده شود تا مجلس را ترک کند و در همان حال گفت: هیچ‌وقت آرزو نخواهد کرد چنین خوشبخت باشد.

ارسالی توسط => سینا

[ دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 16:18 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

 

یک شمشیر ساسانی

شَمشیر یک سلاح سرد است که از یک تیغه بلند و لبه‌تیز و یک دسته تشکیل شده‌است.

پیرامون واژه

شمشیر در فارسی میانهٔ هم به همین صورت (با یای مجهول) بوده است.

واژهٔ schimitar انگلیسی (و معادل‌هایش در زبان‌های اروپایی) نیز برگرفته از این واژه و به معنی نوعی شمشیر خمیده‌اند.

جنس شمشیر

در خاور قدیم برای ساخت شمشیر از سه نوع فلز به نام‌های نرم‌آهن (آهن نرم)، شاپورگان (آهن سخت) و پولاد آمیخته بهره می‌گرفتند. پولاد گوهردار که برای شمشیرسازی نیز استفاده می‌شد روهینا نام داشت. به ابزار ساخته‌شده ازر روهینا، روهنی می‌گویند.

نمونه شعر از مسعود سعد سلمان:

نعل اسبان شد آنچه نرم‌آهن
تیغ شاهان شد آنچه روهیناست

انواع شمشیر

معروفترین انواع شمشیر :

  • شمشیر فارسی
  • شمشیر خراسانی
  • شمشیر سلمانی
  • شمشیر عراقی
  • شمشیر هندی
  • شمشیر منصوران
  • شمشیر یمنی
  • شمشیر سلیمانی
  • شمشیر دمشقی
  • کاتانا
  • شمشیر سوءدی
  • شمشیر بریتانیایی
  • شمشیر چینی

شمشیر دمشقی

وقتی نام شمشیر عربی به گوش می رسد ناخودآگاه نام شمشیر دمشقی ‏ به زبان می آید چرا که بسیاری از نام آوران و قهرمانان عرب با این شمشیر توانسته اند فتوحات بسیاری به همراه آورند. شمشیر در نزد اعراب وسیله زیبایی و تزیین نیست بلکه وسیله ای است برای جنگ و نشان افتخار و عزت و شرافت با این حال تا جایی که ممکن بوده جدا از محکم ساختن شمشیرها بر زیبایی هنری آن نیز دقت شده است.شمشیر عربی به چهار نوع تقسیم می شود: نصل (نیزه دار) مقبض (دسته دار) غمد (غلاف دار) و حمائل. اعراب نسب شمشیرهای نصل را به هند می رسانند که توسط غربی ها به دمشق رسیده است. این شمشیر از فولاد آب دیده به دو شکل فولاد سخت و فولاد نرم ساخته می شود. رنگش نیز سیاه است و انواع مختلف دارد سیاه روشن سیاه خراسانی و سیاه شامی.اسلحه سازان عرب و فارس و روم همواره در طول تاریخ بر این باور بوده اند که در پس ساخت شمشیر دمشقی رازی است و همیشه سعی می کردند با تقلید از این شمشیر شمشیرهای خوبی بسازند. اسلوب و نحوه ساخت شمشیر دمشقی تنها از پدر به پسر منتقل می شد و به همین دلیل سال های سال ساخت این نوع شمشیر از عجایب به شمار می رود. فیاض سلیمان السیوفی ۴۳ ساله و یکی از مشهورترین سازندگان شمشیر دمشقی که از اجداد خود ساخت این نوع شمشیر را یاد گرفته می گوید: خانواده ما همیشه شمشیر دمشقی را از طلا و مس می ساخته و طریقه ساخت شمشیر را تنها به فرزندان خود می آموخته است تا شکل همگانی پیدا نکند. وی پسری هشت ساله دارد. می گوید: نمی دانم که دوست داشته باشد این هنر خانوادگی را بیاموزد به همین دلیل سعی دارم شمشیر سازی را به برادرم یاد بدهم. وی می افزاید: شمشیر دمشقی شمشیر فرماندهان و امراء بوده و به همین برندگی و استحکامی که داشت از شهرت ویژه ای برخوردار بود. قیمت هر شمشیر دمشقی بیش از ۳۰۰ هزار لیره سوری (۶ هزار دلار) است.

اخیراً مجله علمی نیچر به نقل از دانشمندان آلمانی بیان کرده است که شمشیرهای معروف دمشقی که در جنگهای صلیبی توسط مسلمانان مورد استفاده قرار می گرفته است حاوی رشته هایی از نانو لوله های کربنی است که مسبب استحکام بالای آن بوده است.

ارسالی توسط => سینا

[ دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 15:28 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

امپراتوری کوش از سال 1070 پیش از میلاد تا سال 350 میلادی در منطقه ای که آنرا سودان می نامیم , حکومت میکرد . اطلاعات ما از این امپراتوری زیاد نیست اما مدارکی وجود دارد که میگوید در سال های پایانی نوع حکومت پادشاهی بوده است . این امپراتوری نیز چند حکومت کوچک تر منطقه را تحت کنترل داشته است و شرایط را به گونه ای کنترل میکرده که در آن منطقه از قدرت خود حفاظت کند . در عین حال , در جنوب نیز قلمروع خود را گسترش میداد و زمین هایی را که میشد از آنها الوار به دست آورد , تصرف میکرد . چون الوار منبع مهمی برای امپراتوری بود اقتصاد امپراتوری کوش به شدت به تحارت طلا و آهن بستگی داشت . برخی شواهد میگوید امپراتوری از سوی قبایل بیابانگردمورد هجوم قرار گرفت  اما عده از محققین حدس میزنند وابستگی شدید آن به آهن موجب قطع درختان و جنگل زدایی شد . وزمانی که چوب مورد نیاز کوره های آهن وجود نداشت , مردم شهر ها را ترک کردند و به مناطق دیگری رفتتند . در واقع امپراتوری کوش به دلیل از بین بردن سرزمین خود فروپاشید و قدرت مندی و ضعف آن به یک صنعت وابسته بو د.

ارسالی توسط => سینا

[ پنج شنبه 4 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 23:41 ] [ سینا و تینا ]

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد

10 نوشته برتر